Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Algeriska Setif öppnade första spårvagnslinjen

Trafiken bedrivs med hjälp av en flotta med 26 dubbelriktade Citadis LRV- tåg med lågt golv. Foto: Alstom
Trafiken bedrivs med hjälp av en flotta med 26 dubbelriktade Citadis LRV- tåg med lågt golv. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 09 maj 2018

Setif blev den sjätte algeriska staden för att öppna en modern spårvagnslinje den 8 maj när landets inrikesminister, lokala myndigheter och nationella planeringsministern, Noureddine Bedoui invigde denna 15.2 kilometer långa första sträcka mellan El Bez - universitetet och trafikföretagets östra underhållsdepå.

Avsnitt 1 omfattar en öst-västlinje som kopplar stationen 11 Décembre 1960 i öst med Djebel Anini Ain Roua i väst, där linjen delas i två grenar som betjänar en hållplats i University City.

Linjen, som har 26 hållplatser, byggdes och utrustades av ett joint venture som består av Alstom och det turkiska byggföretaget Yapi Merkezi. Kontraktet, som inbegriper ett pris på 380 miljoner euro, undertecknades i 2014.

Spårvagnarna håller en kommersiell hastighet på 20,3 km/h, med en maximal kapacitet på 6000 passagerare per en riktning och per en timme.

Ansvaret för driften har ett joint venture bestående av Cital, Alstom, Algiers Metro Company (EMA), Ferrovial och Algerian National Railways (SNTF), utifrån dess anläggning i Annaba. Var och en av de 44 meter långa och 2,6 meter breda tågsätten rymmer 302 passagerare.

Källa: IRJ

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons