Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Domsjö Fiber i nytt avtal med Green Cargo om järnvägstransporter

Domsjö Fiber är ett råvaruanskaffningsbolag som ägs av Domsjö Fabriker AB och Övik Energi. I mitten av februari gick första tågtransporten lastad på timmervagnar av modell lnps. Foto: Green Cargo
Domsjö Fiber är ett råvaruanskaffningsbolag som ägs av Domsjö Fabriker AB och Övik Energi. I mitten av februari gick första tågtransporten lastad på timmervagnar av modell lnps. Foto: Green Cargo
Publicerad av
Christer Wiik - 08 maj 2018

Domsjö Fiber har en stark miljöprofil där val av transportmedel är en viktig del för att minska miljöpåverkan. Efter att tidigare ha transporterat massaveden med hjälp av lastbil sker leveranserna nu på ett effektivare och miljövänligare sätt med fyra till fem omlopp i veckan från Storuman och Tågsjöberg till Örnsköldsvik med järnväg. Det meddelar Green Cargo i ett pressutskick.

– Det känns mycket bra att vi har kommit igång med tågtransporter igen. Vi har lyckats knyta ihop volymer från Tågsjöberg och Storuman och fått ihop tillräckligt stora volymer för denna tågpendel. För några år sedan övergick vi från tåg till lastbilstransporter från Tågsjöberg/Backe på grund av problem med det nya signalsystemet på Botniabanan, därför känns det extra roligt att vi med detta upplägg återigen lastar upp virket i Tågsjöberg på järnvägsvagnar, säger Patrik Lundgren, logistiker, Domsjöfiber.

– Tillsammans med Domsjö Fiber har vi sedan första mötet haft en öppen och bra dialog för att skapa transporter utifrån deras behov där volym, frekvens, vagn- och lastbärarlösningar är delar som påverkar hur logistiklösningen utformas. När alla ingående delar samverkar skapas kostnadseffektiva, stabila och punktliga transporter, vilka blir en viktig del av deras totala distributionskedja. Besluten vi tar idag, ska underlätta imorgon, säger Johan Roswall, säljare Green Cargo.

 

 

 

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons