Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, nov, 19 2018
Senaste Nytt

SJ storsatsar på sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn

SJs affärschef Petter Essén vill på sikt utöka antalet platser med 50 procent. Foto: SJ
SJs affärschef Petter Essén vill på sikt utöka antalet platser med 50 procent. Foto: SJ
Publicerad av
Christer Wiik - 27 apr 2018

Fler snabbtågsavgångar mellan Stockholm och Malmö samt fler förbindelser till Köpenhamn i nästa års tidtabell. Det enligt den ansökan som SJ nu lämnat in till Trafikverket.
”I en förlängning vill vi utöka antalet platser med 50 procent”, säger Petter Essén, affärschef på SJ.

I nästa års tidtabell finns två nyheter för Södra stambanan. En extra X 2000-avgång måndag till fredag och söndag från både Stockholm och Malmö skapar ett jämnt mönster med X 2000-avgångar varje timme hela dagen. De nya avgångarna går klockan 11.26 från Stockholm och klockan 18:15 från Malmö. Dessutom förstärks trafiken på fredagar och söndagar med ytterligare en avgång mot Malmö på fredagar klockan 13.16 och åter från Malmö på söndagar klockan 13.15.

Även antalet tåg som fortsätter över till Köpenhamn blir fler.
– Resorna till Köpenhamn har under våren ökat med över 30 procent. Därför vill vi öka antalet avgångar till Köpenhamn från sex till sju och från fem till sju från Köpenhamn. Utökningen är en del av den långsiktiga satsning vi nu påbörjat för att ännu bättre binda ihop Mälardalen, Östergötland, Småland och Öresundsregionen, säger Petter Essén.

En annan nyhet för alla som pendlar mellan Norrköping och Stockholm är en ny snabbtågsavgång på morgonen klockan 07.19 som går nonstop till huvudstaden.

Ambitionen är att SJs trafik de kommande fem åren ska öka kraftigt på sträckan Stockholm – Malmö – Köpenhamn. Förutom att rusta upp alla 36 X 2000 tåg för 3,5 miljarder har SJ även beslutat att köpa helt nya snabbtåg med en toppfart på 250 kilometer i timmen. De nya tågen ska rymma omkring 350-400 resenärer och beräknas vara på spåren 2022. Sträckan Stockholm – Malmö – Köpenhamn blir först med de nya tågen.

– Greater Copenhagen och Stockholmsregionen är två tydliga tillväxtnav i Norden och konkurrerar med storstadsregioner som t.ex. Barcelona och Berlin. Vi vill underlätta och vara en del av den utvecklingen och binda ihop hela Sverige, därför satsar vi stort på Södra stambanan, säger Petter Essén.

Tidtabellsansökan ska nu behandlas hos Trafikverket. Det är trångt på spåren och det körs många tåg. Det är ett gediget pussel Trafikverket ska lägga för att tågbolagen ska få köra så mycket som möjligt av den trafik de önskar. I slutet av september fastställs nästa års tågtidtabell som börjar gälla den 9 december.

 

 

Annons

Annons

Annons