Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Alstom testar Coradialok inför leveransen till Senegal

Alstom säger att det kommer att genomföra cirka 6000 prov och 50 valideringstest innan tåget skickas till Senegal. Foto: Alstom
Alstom säger att det kommer att genomföra cirka 6000 prov och 50 valideringstest innan tåget skickas till Senegal. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 03 maj 2018

Så kallad dynamisk testning av de första diesel-elektriska Coradia Polyvalent multipelenheterna, som har beställts av senegalesiska Dakar Express Regional Rail (TER) projekt, har inletts på Alstoms Reichshoffen-anläggning i östra Frankrike.

Femton av dessa tåg, som kommer upp till hastigheter på 160 km/h kommer bland annat att användas på en 57 kilometer lång sträcka från huvudstaden Dakars centrum till Diamniadio och till den nya internationella flygplatsen ”Blaise Diagnes” nära Ndiass.

Sträckan som har 14 stationer beräknas transportera cirka 115 000 passagerare per dag, med en 46-minuters restid till terminalernas stationer.

Varje tågsätt är 72 meter långt och rymmer cirka 400 passagerare.

Tågen är utrustade med D2676 och LE264 dieselmotorer, som levereras av maskintillverkaren MAN. Tågens turboladdade enstegs- och common-rail-motorer har en maximal effekt på 353 kilowatt vid 1800 rpm.

Alstom säger att det kommer att genomföra cirka 6000 prov och 50 valideringstest innan tåget skickas till Senegal.

Källor: Alstom/IRJ

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons