Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

"Öka tågtrafiken med 50 procent"

Dubbeldäckartåget färdas över Centralbron i Stockholm. Foto: Holger.Ellgaard
Dubbeldäckartåget färdas över Centralbron i Stockholm. Foto: Holger.Ellgaard
Publicerad av
Markku Björkman - 26 apr 2018

Om SJ får som de vill blir det fler tågavgångar från Östergötland, till Stockholm och Köpenhamn. SJ beskriver detta som ”en nödvändig storsatsning på sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn," Skriver Affärsliv.

I nästa års tidtabell vill man ha fler snabbtågsavgångar mellan Stockholm och Malmö samt fler förbindelser till Köpenhamn. SJ har lämnade nyligen in en ansökan om en utökning till Trafikverket.

– Det här är bara början. I en förlängning vill vi utöka antalet platser med 50 procent, säger Petter Essén, affärschef på SJ, till Affärsliv.

Nu finns det 15 avgångar mellan Stockholm och Malmö. Med två nya avgångar om dagen, en mot Stockholm och en mot Malmö, i nästa års tidtabell kan det bli ett tåg i timmen hela dagen mellan de två städerna.

På fredagar och söndagar skulle det bli ytterligare en avgång, det vill säga 17 avgångar mellan Stockholm och Malmö. SJ vill även öka antalet tåg som fortsätter över till Köpenhamn, från dagens fem avgångar till sex avgångar under 2019.

Resorna till Köpenhamn har under våren ökat med över 30 procent. – Utökningen är en del av den långsiktiga satsning vi nu påbörjat för att ännu bättre binda ihop Stockholm, Östergötland, Småland och Öresundsregionen, säger Petter Essén, till Affärsliv.

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons