Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Norrköping välkomnar beskedet om höghastighetståg

Norrköping C. Foto: Christer Wiik
Norrköping C. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 18 apr 2018

Nyligen kom beskedet att regeringspartierna är överens om hur man vill gå vidare med höghastighetstågen. Senast 2045 ska nya stambanor vara klara och nu bjuds allianspartierna och Vänsterpartiet in till samtal för att förverkliga planerna på snabbtåg. ”Vi välkomnar beskedet om att man fortsätter att bygga ut hela vägen. Det har ju redan påbörjats i Norrköping i och med Kardonbanan och vi ser fram emot fortsättningen på projektet”, säger Lars Stjernkvist (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Dagen efter att regeringen presenterat sin vårbudget kommer beskedet att Socialdemokraterna och Miljöpartiet nått en kompromiss gällande höghastighetståg. Bedömningen är att nya stambanor kan stå klara år 2045, vilket är en senareläggning av Sverigeförhandlingens förslag. Dessutom har regeringspartierna kommit överens om ett tak för kostnaderna.

Då regeringen eftersträvar en bred majoritet i riksdagen har inbjudan till samtal om planerna gått ut till allianspartierna och Vänsterpartiet.

– Vi välkomnar beskedet om att man fortsätter att bygga ut hela vägen. Det har ju redan påbörjats i Norrköping i och med Kardonbanan och vi ser fram emot fortsättningen på projektet. För att kunna genomföra de här stora investeringarna i infrastrukturen är det viktigt framåt att tänka på kompetensförsörjningen, säger Lars Stjernkvist (S), ordförande i kommunstyrelsen.

– Med tanke på komplexiteten kring höghastighetståg känns tidshorisonten bra. Det tar tid att medvetandegöra och få till den praktiska planeringen för arbetstillfällen som krävs för projektets framgång. För Norrköping är regeringens besked och inbjudan betydelsefulla då vi nu tillsammans kan se möjligheterna och arbeta för en hållbar lösning, säger Ingrid Cassel (M), ledamot i styrgruppen för Ostlänken.

 

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons