Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Macao bygger ut metron

Macao-metrons rullande materiel, som förses med gummihjul, kommer att bestå av Crystal Mover APM- tåg som levereras av Mitsubishi Heavy Industries. Foto: The Government of Macau
Macao-metrons rullande materiel, som förses med gummihjul, kommer att bestå av Crystal Mover APM- tåg som levereras av Mitsubishi Heavy Industries. Foto: The Government of Macau
Publicerad av
Markku Björkman - 16 apr 2018

Regeringen i kinesiska speciella administrativa region Macao tillkännagav den 11 april att trafikföretaget MTR Corporation har blivit utvalt för ett kontrakt som gäller drift och underhåll på Macaos LRT:s Taipa-linje.

Kontraktet, som värderas till 730 miljoner US-dollar, innebär att Macaos före detta portugisiska järnvägsföretag, MTR Operações Ferroviárias, kommer att ansvara för tester och start, drift av tågtjänster och underhåll av rullande materiel, signalering och infrastruktur, i första hand under 80 månader.

Macaos 9,3 kilometer långa linje, som kommer att ha 11 stationer förväntas öppna 2019. Senare kommer linjen att utvidgas till 21 stationer.

Infrastrukturen byggs idag ut i snabb takt i Macao för att kunna ta hand om den ökade turisttillströmningen. Macaos totala yta är ungefär så stor som halva Lidingös, varför det blir en stor utmaning att hitta effektiva transportlösningar. Därför är metroprojektet så viktigt för Macao.

- Vi är glada över att ha möjlighet att delta i driften av Macaos första järnvägssystem och betjäna den resande allmänheten i Macao, sade MTR:s VD Lincoln Leong.

- Med tanke på vår beprövade operativa expertis i Hong Kong och på internationella marknader är vi övertygade om att denna beställning av kvalitativa tjänster kommer att bidra positivt till Macaos  framtida järnvägsutveckling, betonade Leong.

Källa: IRJ

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...