Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Turkiska TCDD beställer 10 Velaro höghastighetståg från Siemens

Siemens Velaro med turkiska järnvägsoperatörens färger.  Foto: TCDD/Siemens
Siemens Velaro med turkiska järnvägsoperatörens färger. Foto: TCDD/Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 15 apr 2018

Turkiska Järnvägar (TCDD) har undertecknat ett kontrakt på 340 miljoner euro med Siemens om levererans av ytterligare 10 Velaro höghastighetståg. Leveranserna ska ske inom närmaste tre åren.

Denna nya beställning kommer att öka TCDDs flotta av Velaro-tåg, som uppnår 300 km/h, till 17. Siemens levererade ursprungligen ett Velaro-D-tåg som egentligen byggdes för tyska järnvägsoperatören (DB) och modifierades för användning i Turkiet. Siemens erhöll därefter omgående en ny order från TCDD för sammanlagt sex Velaro-tåg.
D-tåget är verksamt på Turkiets första två höghastighetslinjer som sträcker sig från Ankara till Konya och Eskişehir. TCDD bygger för närvarande ytterligare två linjer, från Ankara österut till Sivas och mot sydväst till Izmir.

Källa: IRJ

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...