Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Hockeyspelare från SSK leder MTR:s resenärer rätt

SSK ställer upp med personal från klubben

Mahsa Eshghinejad stationschef Östertälje, Jan Magnusson projektledare MTR, SSK-spelarna Ludwig Blomstrand, Stefan Gråhns och Alexander Sahlin, samt Peter Larsson chef kompetensförsörjning Telge Tillväxt.
Mahsa Eshghinejad stationschef Östertälje, Jan Magnusson projektledare MTR, SSK-spelarna Ludwig Blomstrand, Stefan Gråhns och Alexander Sahlin, samt Peter Larsson chef kompetensförsörjning Telge Tillväxt.
Publicerad av
Peter Höök - 13 apr 2018

Mellan 30 april och 19 augusti bygger Trafikverket om bangården vid Södertälje centrum för att Södertäljeborna ska få tätare trafik framöver. När stationen är stängd byggs de två plattformarna om så de blir bredare och får tak. När allt är klart blir miljön bättre och hela anläggningen mer driftssäker.

Under tiden går ersättningstrafik mellan Södertälje Centrum och Östertälje station där en ny träplattform kommer att göra det enklare att byta mellan pendeltåg och buss. Informationsvärdarna från samarbetet kommer att finnas på båda stationerna under större delen av tiden trafiken är igång.

– Det blir lättare att nå fram med rätt information både om resultatet när Trafikverkets ombyggnad i Södertälje är klar och trafiken under tiden om vi samarbetar med Södertälje Sportklubb som redan har starka relationer i staden. Dessutom få vi en chans att ge tillbaka till lokalsamhället där vi finns och visa upp hur det är att arbeta i kollektivtrafiken för ungdomar som vill ha jobb, säger Jan Magnusson, projektledare för Södertäljeombyggnaden hos MTR.

MTR ansvarar för utbildning av alla som deltar och ger Södertälje Sportklubb, SSK, ersättning för de timmar de har informatörer på plats. SSK ställer upp med samordning av spelare och personal från klubben, men också för samordningen med Telge Tillväxt som bidrar med flera deltagare.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...