Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

”Bygg järnväg Uppsala-Enköping”

Uppsala–Enköpings Järnväg, var en 1435 mm normalspårig järnväg som öppnades 1912. Sista tåget gick 10 juni 1979 och banan lades officiellt ned 1980. Spåren revs upp 1983–1984. Bilden är från 1966 mot Uppsala strax norr om Läbyvad med Uppsala slott i bakgrunden. Foto: Wikipedia, kredit HeH
Uppsala–Enköpings Järnväg, var en 1435 mm normalspårig järnväg som öppnades 1912. Sista tåget gick 10 juni 1979 och banan lades officiellt ned 1980. Spåren revs upp 1983–1984. Bilden är från 1966 mot Uppsala strax norr om Läbyvad med Uppsala slott i bakgrunden. Foto: Wikipedia, kredit HeH
Publicerad av
Markku Björkman - 13 apr 2018

- Varje dag pendlar 4000 personer mellan Uppsala, Enköping och Västerås. Busspendlare kunde lägga restid på familj och vänner om det gick snabbare att resa. Bilåkarna skulle spara pengar och få bättre miljösamvete, skriver en grupp kommunpolitiker i Enköpings-Posten.

- Det tar längre tid att resa Uppsala-Enköping än den kortare sträckan Uppsala-Stockholm. Järnväg mellan Uppsala och Enköping, Aroslänken, skulle korta restiden och gynna båda städer. Dessutom skulle tåg kunna köras från Örebro och Västerås till Arlanda, utan omvägen via Stockholm, anser den liberala gruppen som består av Lina Nordquist, Malin Sjöberg Högrell, Jenny Gavelin, och av Filip Jovicic.

Gruppen anser att ett viktigt skäl att satsa på tåg för är att det är klimatvänligt.

- Även jämfört med biogasbuss är ett tågs klimatpåverkan närmast obefintlig. Busspendling mellan Uppsala och Enköping ger i dag utsläpp motsvarande många varv runt jorden med en stadsjeep, hävdar gruppen.

Järnväg skulle, enligt gruppen, låta företagarnas pool av arbetskraft växa betydligt och underlätta varutransporter. När företag expanderar och anställer fler får fler betala skatt och bidra till att finansiera järnvägen.

- Aroslänken skulle stärka vårt län, göra det enklare att bo utanför tätorter, inrätta en station i Öresundsbro, skapa nya arbetsplatser och minska restid. Fyra spår mellan Stockholm-Uppsala i kombination med järnväg Uppsala-Enköping gör betydligt mer nytta än spårvagn i centrala Uppsala, förklarar gruppen.

De hänvisar till det sakförhållande, att för den som tillbringar tid på en buss fem dagar i veckan läggs minuter och timmar till en allt större hög.

- Så låt oss investera i en järnväg mellan Uppsala och Enköping för människornas, företagens och klimatets skull. Det är en investering i framtiden, konstaterar gruppen avslutningsvis.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...