Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Alstom utvecklar förarlöst tunnelbanesystem för Montreal

Här kommer förarlösa tåg att trafikera snart. Än så länge kan kanadensiska provinsen Québecs premiärminister och Montreals borgmästare testa Bombardiers nya tunnelbanetåg i Montréals Metro. Alstom har fått i uppdrag att göra tågen förarlösa. Foto: Bombardier.
Här kommer förarlösa tåg att trafikera snart. Än så länge kan kanadensiska provinsen Québecs premiärminister och Montreals borgmästare testa Bombardiers nya tunnelbanetåg i Montréals Metro. Alstom har fått i uppdrag att göra tågen förarlösa. Foto: Bombardier.
Publicerad av
Markku Björkman - 13 apr 2018

Ett konsortium, som leds av Alstom bygger ett komplett förarlöst tunnelbanesystem för stadens trafikföretag, Montreal Groupe des Partenaires pour la Mobilité des Montréalais (PMM).

Konsortiet SNC-Lavalin, som leds av Alstom, har tecknat ett kontrakt med CDPQ Infra för att leverera ett komplett automatiskt och förarfritt tunnelbanesystem, inklusive rullande materiel och signalsystem, samt drift- och underhållstjänster, för projektet med namnet Réseau Express Metropolitain (REM) i Montreal, Kanada.

Det totala kontraktet är värt cirka 1,8 miljarder euro (2,8 miljarder kanadensiska dollar). Alstoms andel uppskattas till 1,4 miljarder euro och SNC-Lavalins andel värderas till 400 miljoner euro (600 miljoner kanadensiska dollar).

När systemet har installerats kommer REM att bli ett av världens största automatiserade transportnätverk.

Projektet omfattar en 67 kilometer lång sträcka med 26 stationer, som förbinder downtown Montreal med South Shore, North Shore, West Island och Pierre Elliott Trudeau International Airport.

Enligt kontraktet kommer Groupe PMM att leverera 212 stycken tunnelbanetåg av typ Alstom Metropolis och automatiska Urbalis 400 med kommunikationsbaserad tågkontroll (CBTC) och Iconis Control Center-lösningar. För övrigt kan nämnas att stationerna förses med plattformsskärmsdörrar och tågen med Wi-Fi-anslutning. Kontraktet gäller 30 års drift och respektive underhållstjänster.

Groupe PMM är också ansvarig för tåg- och systemintegrationstester och leveranser av depåutrustning för underhåll av tåg.  Kommersiell förarlös service väntas starta på det första REM-sträckan under sommaren 2021.

Källa: Alstom

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...