Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

MTR Express-tåg döpt på Stockholms central

Fick namnet Estelle

"Royal Roger" Lundgren döper Estelle-tåget- Foto: Jay Veesualz
"Royal Roger" Lundgren döper Estelle-tåget- Foto: Jay Veesualz
Publicerad av
Peter Höök - 12 apr 2018

För sex år sedan döptes en liten prinsessa till Estelle, på onsdagen fick ett rött snabbtåg samma kungliga namn. Under pompa och ståt, och med många välbekanta ansikten som vittnen, döptes ett ännu MTR Express-tåg på Stockholms Central, detta efter att allmänheten fått rösta fram det populäraste namnet.

Dopceremonin inleddes med tal och mingel i den anrika Kungliga väntsalen och fullbordades när hovexperten ”Royal Roger” Lundgren namngav tåget och lät champagnen flöda utefter sidorna på loket, där namnet Estelle nu lyser i vitt.

– Att döpa ett av våra snabbtåg till ett kungligt namn är naturligtvis en stor ära och glädje, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

Roger Lundgren höll ett uppskattat tal om Estelle och om släktens Bernadottes starka kvinnor. Efter det ombads gästerna bege sig mot spåret, där MTR Express-tåget rullade in för att få sitt namn.

Så genomfördes själva dopet till åskådarnas jubel och punktligt rullade Estelle ut på spåret på sin jungfrufärd. Så nu får snabbtågen Ingvar, Glenn och Trainy McTrainface sällskap på rälsen mellan Stockholm och Göteborg. 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...