Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Green Cargo och Yilport ingår treårsavtal

Kan konkurrera med lastbil även på korta sträckor

Eryn Dinyovszk, vd Yilport Skandinavien och Richard Kirchner Marknadsdirektör Green Cargo
Eryn Dinyovszk, vd Yilport Skandinavien och Richard Kirchner Marknadsdirektör Green Cargo
Publicerad av
Peter Höök - 12 apr 2018

Green Cargo och Yilport ingår treårsavtal gällande tågpendlar mellan Granudden och Fredriksskans där Yilport, Gävles Containerterminal, ligger. Servicen startade i mitten av februari och går nu med sju tåg i veckan.

Gävle är en järnvägsknut där viktiga stråk strålar samman med järnvägsförbindelser till hamnen. Tågpendeln går mellan Granudden och Fredriksskans containerterminal med 40-fots containers lastade med pappersprodukter som ska vidare ut i världen med olika rederier.

– Det är glädjande att Yilport ger oss förtroendet att trafikera sträckan. Med dessa tågpendlar visar vi att det går att konkurrera med lastbil även på så korta sträckor som 14 km, om det planeras på ett effektivt sätt. Extra roligt är att vi var med och startade tågpendlarna 2008 och frånsett två år har vi kört transportlösningen under hela perioden, säger Lennart Westring, säljare på Green Cargo.

Med en årsvolym om cirka 250 000 TEU per år är Yilport Gävle Containerterminal ostkustens största containerhamn dit världens största rederier angör. För närvarande pågår ett stort expansionsprojekt där Yilport innan år 2020 kommer fördubbla hamnens kapacitet.

– BillerudKorsnäs volym som vi hanterar på Granudden är av vital betydelse för hamnen men också en utmaning trafikmässigt genom staden. Med detta avtal med Green Cargo säkrar vi nästkommande tre års transporter med minimal påverkan på omgivningen, säger Håkan Bergström, Sales Director Yilport Nordic.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...