Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

MTR Express och SJ i biljettkonflikt

Tåg från MTR Express och SJ sida vid sida. Foto: Christer Wiik
Tåg från MTR Express och SJ sida vid sida. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 12 apr 2018

Sedan trafikstart 2015 har MTR Express varit det enda tågbolag som inte har tillåtits att sälja biljetter i den marknadsdominerande kanalen SJ.se som SJ byggt upp under tiden för sitt monopol. Därför lämnar MTR Express nu in ett formellt klagomål mot statens bolag SJ till Konkurrensverket för Missbruk av dominerande ställning och Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet. Det framgår av ett pressmeddelande från MTR-koncernen.

– Svenska resenärer kan till skillnad från andra länder idag inte jämföra avgångar och priser eller köpa sina tågbiljetter på ett ställe. Vi vill kunna konkurrera på likvärdiga villkor. När staten genom sitt bolag SJ motverkar konkurrensen får vi färre avgångar, högre priser och sämre utveckling på tågmarknaden. Fortsätter detta blir det svårt att få tillräckligt många att resa hållbart så vi når klimatmålen, säger Mats Johannesson, VD MTR Express.

SJs onlineförsäljning utvecklades och investerades i under tiden Sverige hade ett järnvägsmonopol. Tågmarknaden avreglerades 2010 och staten öppnade då upp för andra bolag att bedriva kommersiell tågverksamhet i Sverige. Besluten i EUs fjärde järnvägspaket från 2016 bekräftade riktningen mot en avreglerad tågmarknad inom hela EU. Fram till 2015 släpptes samtliga privata aktörer in på SJ.se (tex. Blå Tåget och Snälltåget) och siten behöll därmed sin ställning som Sveriges helt dominerande tågbokningsplattform.

Andra länder, exempelvis Norge, som har haft liknande monopol har för att uppnå målen med avregleringen skapat förutsättningar för fria marknadsplattformar. De har skiljt den tidigare monopolistens säljplattform från tågverksamheten, skapat en ny eller sett till att det skapas nya tjänster där information om alla tågbolags produkter finns med som liknar tjänsterna för flygmarknaden. I Sverige gynnas ensidigt det tidigare monopolbolaget som tillåts att upprätthålla sin position som s.k. superdominant.

– Vi anmäler SJ till konkurrensverket för att de missbrukar sin dominerande ställning och att de driver konkurrenshämmande offentlig säljverksamhet. De är ett offentligt statligt bolag som genom sitt agerande snedvrider konkurrensen på marknaden och gör att det blir svårt att investera på likvärdiga villkor. SJ skulle inte acceptera detta i Norge där de nu själva vill etablera sig, säger Mats Johannesson.
Källa: MTR Express

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...