Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Quebec City bygger spårväg för 3 miljarder dollar.

Illustration av de planerade  spårvagnarna i Quebec City. När bygget startar blir det nödvändigt att stänga en hel del gator under byggtiden med minskat antal parkeringsplatser till följd eftersom spårvägen kommer att dras hela vägen in till stadens förorter.
Illustration av de planerade spårvagnarna i Quebec City. När bygget startar blir det nödvändigt att stänga en hel del gator under byggtiden med minskat antal parkeringsplatser till följd eftersom spårvägen kommer att dras hela vägen in till stadens förorter.
Publicerad av
Markku Björkman - 11 apr 2018

Tillsammans med kanadensiska provinsen Quebecs premiärminister Philippe Couillard meddelade Quebec City´s borgmästare Regis Labeaume högtidligt i början av mars, att det kommer att byggas ett linjenät för spårvagnar i provinsens huvudstad.

Den 23 kilometer långa spårvagnslinjen kommer att löpa genom staden, huvudsakligen från väst till öst, och den kommer att kompletteras med en 17 kilometer lång förlängning och en ny anknytande busslinje.

Den till större delen franskspråkiga provinsens huvudstad har länge velat förbättra sitt kollektivtrafiksystem för att kunna möta den alltmer akuta befolkningstillväxten.

Staden förutspår en ökning av resor inom kollektivtrafiken på 20 procent fram till år 2026. Genom byggandet av de nya linjerna räknar man kunna öka framkomligheten så att det så småningom kör 12600 färre bilar på vägarna.

Den planerade framtida spårvagnen kommer att köra genom två tunnlar, inklusive en som byggs under nationalförsamlingen. Syftet är att bevara minnesvårdsskyddade byggnader och historiska platser.

Spårvagnstekniken har testats i länder med tuffa vintrar, däribland i Norge och Sverige. Faktum är att 65 procent av befolkningen i Quebec City bor inom gångavstånd från någon av den framtida spårvägens hållplatser.  

Arbetet förväntas vara klart inom åtta år, men passagerartrafiken kan inledas före 2025.

Couillard sade att spårvägen är helt i linje med provinsens vision för hållbara transporter.

- Vi har förespråkat den här typen av projekt i åratal, inte bara i Quebec City utan även i andra delar av Quebec, särskilt i den större regionen Montreal. Där finns redan tunnelbane- och pendeltågsnätet REM, men det finns mer att göra i norr och söder om Montreal. Det har alltid varit vårt förslag. Jag tror idag kan jag redan formulera det och vi kommer snart att presentera nya projekt som kommer att sätta fart på nya visioner, förklarade Couillard.

Källa: Rail Technology

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...