Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Tar ramavtal kring signalsäkerhet

Trafikverket satsar på signalsäkerhet

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Publicerad av
Peter Höök - 11 apr 2018

Norconsult har vunnit ett ramavtal som avser assessorsfunktion för säkerhetsstyrning i järnvägsprojekt. Assessorn är en person som bedömer hur arbetet med en signalanläggning bedrivs i enlighet med Trafikverkets regler för säkerhetsstyrning, detta genom en bedömning grundad på signalanläggningens säkerhetsbevisning. Assessorn är en viktig funktion inom projektering av järnvägsanläggningar eftersom alla ändringar i signalsäkerhetsanläggningar ska följas av en assessor.

Trafikverket satsar stort på signalsäkerhet och har senaste året investerat 4-5 miljoner kronor på upprustning av signalanläggningar. Det nya ramavtalet innebär att avrop på upp till 500 000 konor kommer att ske efter rangordning, där Norconsult är nummer 1 i region Nord, Mitt och Väst. På övriga regioner är vi nummer två.

Tony Strandberg, Teamchef för Spår & Järnvägsteknik på Norconsult, är stolt och glad över att ha vunnit projekteringen.

– Ett viktigt ramavtal för järnvägsteamet som visar på att vi har en hög kompetens inom signalteknik. Järnvägsteamet har vunnit flera stora ramavtal som ökar vårt behov av nya medarbetare, framförallt i Halmstad, Göteborg och Malmö, säger Tony.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...