Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Spårbyte på Värmlandsgatan i Norrköping

Foto: Norrköpings kommun
Foto: Norrköpings kommun
Publicerad av
Peter Höök - 11 apr 2018

Norrköpings kommun ska byta ut spårvagnsspåret på Värmlandsgatan. För att minska påverkan på trafiken planeras arbetet att utföras i två etapper. Första etappen omfattar den delen av Värmlandsgatan som sträcker sig från Norra promenaden till Bråbogatan. Etapp två omfattar sedan delen från Bråbogatan till Hagaskolan. Spårarbetet påbörjas måndagen den 16 april. I och med att spårvagnstrafiken stängs av kommer ersättningsbussar att sättas in. Arbetet med etapp ett väntas vara klart omkring vecka 28 om allting går som planerat. Hela projektet bedöms sedan kunna slutföras till tidig höst 2018.

Under varje etapp stängs motortrafiken av på den berörda delen av Värmlandsgatan, samt tillhörande tvärgator. Gående och cyklister kommer dock delvis att kunna använda Värmlandsgatans trottoarer under byggtiden. Eftersom arbetet under etapp ett sträcker sig från Norra promenaden innebär det att promenaden också kommer att behöva stängas av.

– Tyvärr väntas påverkan på trafiken bli stor, särskilt för de boende i området. Samtidigt är det viktigt att spåret byts ut eftersom det är utslitet. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter, samtidigt som vi hoppas på viss förståelse för att arbetet måste utföras, säger Fredrik Melefors, projektledare.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...