Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Genomförbarhetsstudie slutförd om mongoliskt järnvägsbygge

Scen från en monglisk järnvägsstation med marknadsliknande förhållanden med säljare och köpare. Foto: Wikipedia: kredit: Uugii
Scen från en monglisk järnvägsstation med marknadsliknande förhållanden med säljare och köpare. Foto: Wikipedia: kredit: Uugii
Publicerad av
Markku Björkman - 10 apr 2018

Ett utkast till genomförbarhetsstudie om byggandet av en 549 kilometer lång järnväg från mongoliska staden Erdenet till Ovoot har överlämnats till kinesiska företaget Aspire Mining Ltd:s dotterbolag Gezhouba Group International Ltd.

Aspire meddelade att dess dotterbolag kommer nu att utvärdera och ge feedback om den ovannämnda omfattande undersökningen som avslutades i februari 2018.

Aspire sa att studien "bekräftar igen det föreslagna järnvägsprojektets ekonomiska bärkraft", samtidigt som de uppskattade byggkostnaderna förväntas bli identiska med resultatet i den första etappstudien som blev färdig i januari 2017.

Aspire sade att fusionen mellan CGGC och dotterbolagen China Railway Construction Corp, Kina First Survey & Design Institute Group Co Ltd och China Railway 20 Group Bureau Corp skulle skapa en "mycket tekniskt effektiv, operativ och ekonomiskt kraftfull allians".

CGGC förhandlar för närvarande med en rad aktiebolag som är intresserade av att finansiera projektet, inklusive China Development Bank och Silk Road Fund.

NR har separat ingått ett avtal med det ryska institutet Mosgiprotrans om att gemensamt slutföra en preliminär bedömning av en järnvägsanslutning från Ovoot till Arts Suuri och vidare till Kyzyl i Ryssland.

NR och ett mongoliskt designinstitut kommer att slutföra en liknande bedömning för den mongoliska sidan av gränsen. Resultaten kommer att presenteras gemensamt av ryska och mongoliska representanter för kinesiska transportministeriets finansieringsinstitut, inklusive den asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar i syfte att söka finansiering för en slutlig genomförbarhetsstudie.

Källa: Railway Gazette

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...