Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 24 2018
Senaste Nytt

Israel bygger spårbunden östra länk för 2 miljarder dollar

Järnvägsstationen Kfar Saba, är idag det andra stoppet av förortslinjen från Hod HaSharon till staden Rishon LeZion. Foto: Wikipedia, kredit: Ori
Järnvägsstationen Kfar Saba, är idag det andra stoppet av förortslinjen från Hod HaSharon till staden Rishon LeZion. Foto: Wikipedia, kredit: Ori
Publicerad av
Markku Björkman - 10 apr 2018

Linjen kommer att länka städerna Hadera och Lod, och därmed undvika Ayalons enorma järnvägsflaskhals i Tel Aviv, precis som väg nr. 6 gör när det gäller motorvägarna i regionen, rapporterade nättidningen Globes.

Israelska järnvägarnas "östra länk" fick nyligen grönt ljus efter att en budget på 8,1 miljarder NIS godkändes enligt Lagen om ekonomisk överenskommelse för planering och byggande av infrastruktur.

Denna 63 kilometer långa järnvägslinje godkändes av den nationella planerings- och byggkommissionen egentligen redan 2012 men det var först nyligen som det fanns nog med pengar för projektet.

Linjen är ytterst viktig eftersom den kommer att koppla Hadera och Lod genom att den löper förbi järnvägsflaskhalsen Ayalon i Tel Aviv, precis som väg 6 gör när det gäller landets motorvägssystem. För närvarande passerar landets alla tre huvudlinjer från norr till söder genom Tel Aviv. Efter att Hadera-Lod-linjen är färdig kan passagerarna, till exempel, undvika Tel Aviv när reser från Haifa till Beersheva.

Byggandet av den nya linjen kommer att delas mellan infrastrukturföretaget Netivei Israel, som kommer att bygga norra delen av sträckan från Hadera till Kfar Saba och Israel Railways, som kommer att bygga södra delen från Kfar Saba till Lod. På grund av den svåra topografin och terrängen i tungt befolkade områden, anser man att sträckan inte kommer att bli färdig före 2026.

Järnvägsstationen Kfar Saba, (bilden) är idag det andra stoppet av förortslinjen från Hod HaSharon till staden Rishon LeZion.

Stationen öppnades den 13 april 2003 som slutstationen på den då nya Sharon-linjen. Elva dagar senare, den 24 april 2003, anlände en självmordsbombare till den nya tågstationen och aktiverade bomben som han bar på sig och mördade stationens säkerhetsvakt Alexander Kostyuk, som hade uppmanat honom att identifiera sig och sårade 13 andra tågresenärer. Stationen kallades senare efter Kostyuk, som dog när han hindrade bombaren från att komma in på stationen.

Källa: Israel Railways

Annons

Annons

Annons