Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Israel bygger spårbunden östra länk för 2 miljarder dollar

Järnvägsstationen Kfar Saba, är idag det andra stoppet av förortslinjen från Hod HaSharon till staden Rishon LeZion. Foto: Wikipedia, kredit: Ori
Järnvägsstationen Kfar Saba, är idag det andra stoppet av förortslinjen från Hod HaSharon till staden Rishon LeZion. Foto: Wikipedia, kredit: Ori
Publicerad av
Markku Björkman - 10 apr 2018

Linjen kommer att länka städerna Hadera och Lod, och därmed undvika Ayalons enorma järnvägsflaskhals i Tel Aviv, precis som väg nr. 6 gör när det gäller motorvägarna i regionen, rapporterade nättidningen Globes.

Israelska järnvägarnas "östra länk" fick nyligen grönt ljus efter att en budget på 8,1 miljarder NIS godkändes enligt Lagen om ekonomisk överenskommelse för planering och byggande av infrastruktur.

Denna 63 kilometer långa järnvägslinje godkändes av den nationella planerings- och byggkommissionen egentligen redan 2012 men det var först nyligen som det fanns nog med pengar för projektet.

Linjen är ytterst viktig eftersom den kommer att koppla Hadera och Lod genom att den löper förbi järnvägsflaskhalsen Ayalon i Tel Aviv, precis som väg 6 gör när det gäller landets motorvägssystem. För närvarande passerar landets alla tre huvudlinjer från norr till söder genom Tel Aviv. Efter att Hadera-Lod-linjen är färdig kan passagerarna, till exempel, undvika Tel Aviv när reser från Haifa till Beersheva.

Byggandet av den nya linjen kommer att delas mellan infrastrukturföretaget Netivei Israel, som kommer att bygga norra delen av sträckan från Hadera till Kfar Saba och Israel Railways, som kommer att bygga södra delen från Kfar Saba till Lod. På grund av den svåra topografin och terrängen i tungt befolkade områden, anser man att sträckan inte kommer att bli färdig före 2026.

Järnvägsstationen Kfar Saba, (bilden) är idag det andra stoppet av förortslinjen från Hod HaSharon till staden Rishon LeZion.

Stationen öppnades den 13 april 2003 som slutstationen på den då nya Sharon-linjen. Elva dagar senare, den 24 april 2003, anlände en självmordsbombare till den nya tågstationen och aktiverade bomben som han bar på sig och mördade stationens säkerhetsvakt Alexander Kostyuk, som hade uppmanat honom att identifiera sig och sårade 13 andra tågresenärer. Stationen kallades senare efter Kostyuk, som dog när han hindrade bombaren från att komma in på stationen.

Källa: Israel Railways

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...