Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Deutsche Bahn Regio öppnar nya Trier - Luxemburg- linjen

Stadlers dubbeldäckare Kiss på stationen Trier - Süd. Foto: Wikipedia, kredit Gobatfor
Stadlers dubbeldäckare Kiss på stationen Trier - Süd. Foto: Wikipedia, kredit Gobatfor
Publicerad av
Markku Björkman - 10 apr 2018

Stadlers nya CFL Kiss EMU:are kommer att användas för regional spårbunden passagerartrafik på linjen mellan tyska Trier och Luxemburg.

Efter ett internationellt anbudsförfarande har den regionala järnvägsmyndigheten i Nordrhein-Westfalen ZSPNV-Nord valt Deutsche Bahns Regio som kontraktsparter. DB får i uppdrag att bedriva nya regionala järnvägstjänster mellan Trier och Luxemburg från och med december 2019.

Införandet av den så kallade RB83-tjänsten i en-timmes-takt från Trier West till Luxemburg kommer närapå att dubbla antalet tåg som förbinder den tyska staden med storhertigdömets huvudstad. De kompletterar den befintliga servicen från Trier Main Station och säkerställer att nästan alla stationer mellan Ehrang och Wittlich har en direkt, en timmes turtäthet till Luxemburg.

Kontraktet med ZSPNV-Nord kommer att omfatta driften av cirka 470 000 tåg-kilometer per år på tyska delen av linjen.

Luxemburgs järnvägar (CFL) kommer att ansvara för driften i Luxemburg och för detta kommer man att tillhandahålla även ett antal Stadlers dubbeldäckare, Kiss EMU:er, som har upphandlats i samarbete med ZSPNV-Nord.

Källa: Deutsche Bahn

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...