Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Järnvägsforskare får patent på slitagemätare

Foto: LTU
Foto: LTU
Publicerad av
Simon Matthis - 20 mar 2018

Järnvägsforskare vid Luleå tekniska universitet har fått patent på mätinstrument som klarar att mäta slitage och friktion på alla järnvägstyper i världen. Apparaten som är portabel tar hänsyn till bland annat snö och is på spåret och ska kunna minska kostnaderna för järnvägsunderhåll avsevärt.

– Vi hoppas att instrumentet ska resultera i nyttig kunskap för hela järnvägsbranschen och för forskningen. Patentet är ett kvitto på att Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet utvecklar innovationer som har en sådan höjd att de blir patenterade, säger Jan Lundberg, uppfinnaren och konstruktören av instrumentet och professor i drift- och underhåll vid Luleå teknsika universitet, i ett pressmeddelande.

Instrumentet som är en friktions- och slitageprovare, kan till och med motsvara tyngden av ett fullastat malmtåg när slitage och friktion ska mätas på räls som är i drift. Provaren som är tillverkad i mässing, aluminium och rostfritt stål, kan fästas på alla typer av räl hur sliten rälsen än är. Den har fyra hjul som justeras för att ligga rätt mot just den räl som är aktuell för provning, med all dess nötning och osymmetri och drivs med två elmotorer.

Provaren ger en verklighetsförankring när det gäller friktion (friktionskoefficienter )och slitage (slitagekonstanter) för järnväg, utan motsvarighet i dag tack vare att den tar hänsyn till allt det som i praktiken ligger på spåret, till exempelvis snö och is eller smörjrester, rost, växtdelar, avlagringar från nedfallen last och annat. Luleåforskarnas instruments mätförmåga bygger på att olika tyngder fälls ner i provaren, beroende på vilken typ av tåg apparaten ska föreställa, exempelvis persontåg (med eller utan passagerare), godståg eller ett fullastat malmtåg.

– I dagens läge är forskarna annars hänvisade till kostsamma laboratorietester med så kallade skiva-skiva apparater som på grund av att de inte på ett tillräckligt realistiskt sätt, kan ta hänsyn till de verkliga omgivande förhållanden som gäller i verkligheten på järnvägen, levererar orealistiska och oanvändbara mätvärden för prediktering av järnvägsslitage och friktion, säger Jan Lundberg.

Jan Lundberg har överlåtit patentet till Avdelningen för drift, underhåll och akustik vid Luleå tekniska universitet.

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons