Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Siemens levererar 26 Vectron till Danmark

Siemens Vectron med dubbeldäckare i släptåg i finska tågoperatören VR:s färger. Illustration: Siemens
Siemens Vectron med dubbeldäckare i släptåg i finska tågoperatören VR:s färger. Illustration: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 13 mar 2018

Från och med 2021 kommer Siemens Vectron att dra dubbla antal godsvagnar runt Själland jämfört med tidigare, efter att den tidigare leverantören Bombardier misslyckades med att övertyga danskarna om företagets lokomotiv.

DSB har valt Siemens som leverantör av de preliminära 26 ellokomotiven, som huvudsakligen kommer att trafikera på pendlingssträckor från och med 2021.

DSB skickade ut ett anbud om nya lokomotiv 2016 och nu har man utkorat Siemens Vectron som vinnare. Danska statens järnvägar betonar i ett pressmeddelande att Vectron är en väl beprövad produkt som för första gången lanserades 2010, bland annat i Tyskland och Finland.

- Vectron är ett tillförlitligt lokomotiv, och lokomotiven är bra både för järnvägstrafiken och miljön, säger VD Flemming Jensen.

Lokomotiven måste också kunna dra DSB:s 113 dubbeldäckarvagnar. Många av dem är fortfarande i depån eftersom de befintliga  dieseldrivna loken av typ ME, drabbas ofta av knäckta axlar vilket håller en del av rullande järnvägsmaterielen kvar i verkstaden, kanske ända fram till hösten.

De flesta av de 33 ME-lokomotiven har varit i tjänst 35 år. DSB skulle ha parkerat dem på en sidospår för ett decennium sedan, men de är absolut nödvändiga för pendeltrafiken till och från Köpenhamn tills Siemens är redo att leverera sina Vectron- lok till Danmark. 

ME-lokomotiven har en mycket hög nivå av partikelutsläpp, vilket inte ens DSB har kunnat minska till en acceptabel nivå.

Källa: Ingengören.dk

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...