Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Marockanska järnvägsoperatören redo för höghastighetstjänster

Marockos första höghastighetstågslinje är inställd på debut i juni 2018. Magharebia- Flickr
Marockos första höghastighetstågslinje är inställd på debut i juni 2018. Magharebia- Flickr
Publicerad av
Markku Björkman - 13 mar 2018

Marockanska järnvägsbolaget National Railways (ONCF) meddelade att det är berett att öppna Afrikas första höghastighetslinje under tredje kvartalet i år.

På en konferens i Dubai den 12 mars sade ONCF: s direktör för höghastighetstågens underhåll, Luciano Borges, att 99 procent av den 183 kilometer långa höghastighetslinjen mellan Tanger - Kenitras är nu klar.

I fråga om rullande materiel har 97 procent levererats hittills av Alstom, av infrastrukturen har 95 procent byggts och när det gäller driftsförberedelserna så har man avklarat 78 procent av målbestämningen.

Rälsläggningen slutfördes i oktober 2017 och sista delen av sträckan lades i november. 25kV 50Hz AC-elektrifieringssystemet aktiverades i början av januari och det integrerade kommandocentret rekvirerades i februari. Stationerna kommer att bli färdiga i juni, då den nya linjen överlämnas till ONCF av entreprenörerna för en serie av testkörningar.

ONCF har etablerat ett operativt team, ett slags taskforce, för att kunna säkerställa att företaget är berett att börja använda kommersiella tjänster under tredje kvartalet.

 Tillsammans med ledande befattningshavare omfattar arbetsgruppen personal från alla avdelningar i företaget och den kommer att använda sig av riskmappningsmetod för att kunna identifiera mer än 150 åtgärder, som är uppdelade på nio ämnen.

ONCF har anställt 479 nya medarbetare som en del av projektet. Dessutom kommer företaget att anordna totalt 10 000 timmar av utbildning innan höghastighetstjänsten börjar.

Källa: IRJ

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...