Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Nya sensorer minskar antalet tågstopp

Eldrivet tåg vid stationen i Nyköping. Foto: Wikipedia, kredit: 54north
Eldrivet tåg vid stationen i Nyköping. Foto: Wikipedia, kredit: 54north
Publicerad av
Markku Björkman - 13 mar 2018

Inställda och försenade tåg är en återkommande plåga som drabbar tusentals pendlare och andra resenärer varje vinter.

- Nu finns det ett molnbaserat system, Emaintenance365, som hjälper tågoperatörer att förebygga driftstörningar, skriver Dagens Industri

Ett Luleåföretag, som har utvecklat nya sensorer har inlett ett intressant forskningsprojekt.

Tjänsten som bolaget säger sig ha utvecklat går ut på att samla in stora mängder tekniska data som tas upp av sensorer på tågen och efter banorna.

Profilerna på hjulen laserskannas, enligt företaget, för att man ska kunna se hur de nöts, man mäter krafter och vibrationer och temperaturen på hjul och lager.

Algoritmer sorterar bort ”störningar” i mätvärdena, och tar bort rena felaktiga mätningar. Från denna utgångspunkt kan man göra analyser av fordonens eller maskinernas tekniska prestanda.

Tekniska data fullständigas sedan med fakta om vilka kommersiella behov de aktuella företagen har framöver. Alltså hur mycket tågen kommer att användas.

På detta sätt går det, enligt företaget, att göra en analys av om tågen klarar att utföra de uppgifter som krävs. Om inte så krävs olika typer av underhåll, vilket den tjänst som Luleåföretaget har utvecklat larmar operatören om. Kunderna får informationen via en app.

Konceptet härstammar ursprungligen från en rad olika forskningsprojekt vid Luleå Tekniska Universitet, LTU, där Ramin Karim, professor i drift- och underhållsteknik, varit engagerad. Under arbetet, som handlade om hur molntjänster skulle kunna användas inom industrin, samarbetade forskarna med storföretag som LKAB och Saab.

- Efter hand kände jag att det finns ett kommersiellt behov. Vi tittade runt och såg att det inte fanns något liknande någon annanstans”, berättar Ramin Karim till Dagens Industri.

LTU-forskarnas tekniska kunskaper har efterhand breddats. Under 2018 siktar bolaget på att bredda verksamheten. Själva systemet, att med en molntjänst analysera behovet av underhåll, går att applicera på flera branscher.

I år räknar bolaget med att kunna dubbla omsättningen till 10 miljoner kronor och målet för 2019 är att dra in 25 Mkr. Till att börja med vill man satsa på energisektorn, gruvor, stål- och pappersindustri.

Men även i fortsättningen kommer järnvägen, enligt företagens representant, att vara en viktig del i verksamheten.

Källa: Dagens Industri

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...