Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Railcare tecknar ett 5-årskontrakt med Kaunis Iron för transport av järnmalm

Daniel Öholm, CEO på Railcare Group AB. Foto: Railcare
Daniel Öholm, CEO på Railcare Group AB. Foto: Railcare
Publicerad av
Christer Wiik - 13 mar 2018

Järnvägsspecialisten Railcare tecknar ett femårskontrakt med gruvbolaget Kaunis Iron värt 360 miljoner kronor. Projektet startar under det tredje kvartalet 2018 och bedöms vara i full drift under det fjärde kvartalet 2018. Railcare kommer att köra två tågomlopp per dygn, sju dagar i veckan med en volym om cirka två miljoner ton järnmalm per år.

Vagnarna som ska används ägs av Kaunis Iron och linjeloken kommer att tillhandahållas av Railcare. Railcare kommer att använda tre vagnsätt under kontraktstiden. Railcare T svarar för planering av tågproduktion, resurser för växling i samband med omlastning från lastbil till järnväg vid terminalen i Pitkäjärvi och i Narviks hamn samt linjekörningen däremellan. Railcare kommer att starta rekrytering av ett tiotal personer inför detta projekt, främst fler lokförare.

Under de första tre månaderna efter avtalets ikraftträdande (och därmed före produktionsstart) har kunden rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande med hänvisning till ev. myndighetsåtgärder och motsvarande.

- Vi är otroligt stolta och glada över det förtroende vi fått från Kaunis Iron och att vi kommer att leverera järnvägslösningarna vid återstarten av Kaunisvaara-gruvan. Med våra norrländska rötter känns det extra bra att medverka i detta projekt som kommer betyda mycket för Pajalaområdet, men även att vi kan bidra till Norrlands och Sveriges rykte som framstående producent av högkvalitativ järnmalm. Avtalet är strategiskt bra och projektet ger Railcare T en betydande volym utöver den basbeläggning vi redan har från befintliga kunder. Jag ser fram emot en långsiktig relation med Kaunis Iron, säger Daniel Öholm, CEO på Railcare Group AB.

- Vi är ett entreprenörsdrivet företag och delar den tillförsikt som finns i Kaunis Iron. Min bedömning är att vi ska kunna samarbeta mycket bra tillsammans, där våra enkla och personliga kontaktvägar, med arbetssätt som möjliggör flexibilitet, är viktiga framgångsfaktorer. Logistikkedjan är mycket central i det här gruvprojektet, vilket gör att det känns extra bra att vi har kvalificerat oss för uppdraget, säger Hans Flodmark, verksamhetsansvarig i Railcare T.
Källa: Railcare

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...