Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Vivarail D-Train testas i amerikanska städer​​​​​​​

Vivarail D-Trainklass 230 vid depån i Long Marston. Foto: Alice Gillman / Vivarail
Vivarail D-Trainklass 230 vid depån i Long Marston. Foto: Alice Gillman / Vivarail
Publicerad av
Markku Björkman - 12 mar 2018

Tillverkaren av rullande materiel, Railroad Development Corporation (RDC), planerar att transportera och presentera ett brittiskt Vivarail D-Train från Storbritannien i Förenta staterna för att visa hur de rekonstruerade och moderniserade, tidigare tunnelbanetågen från London skulle kunna erbjuda ett lågprisalternativ för rullande materiel för nya passagerartjänster.

RDC är en stor investerare i Vivarail, ett brittiskt företag som bildades 2012 med målet att bygga upp LU D78 tunnelbanevagnar för flera enheter för användning på huvudbanor. Vivarail erhöll sin första fasta order för tre vagnar från West Midlands Trains tidigare under februari i år.

RDC-ordföranden Henry Posner III berättade för tidskriften IRJ att D-tåget skulle kunna användas för att tillhandahålla "spårvägstransporter eller pendeltågstjänster" i stadsområden där järnvägsinfrastruktur existerar, men som för närvarande inte används för passagerartjänster eller inte utnyttjas tillräckligt.

Posner säger att den etablerade amerikanska praxisen av temporär separering, alltså körning av persontåg under en period och godståg vid andra tillfällen, kan bli lättare genom användning av Vivarail-tågen även på befintliga fraktlinjer i stadsområden med relativt små infrastrukturutgifter.

RDC har startat företagets amerikanska säljaktivitet i "flera städer" på både USAs öst- och västkust och nu planerar man att transportera minst ett nordamerikanskt anpassat D-Train till USA. Dieseltåget kommer att omarbetas av Vivarail på Long Marston-anläggningen i centrala England.

Källa: IRJ

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...