Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Jernhusen lanserar ramverk för gröna obligationer

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar den svenska järnvägens fastigheter. Foto: Jernhusen
Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar den svenska järnvägens fastigheter. Foto: Jernhusen
Publicerad av
Christer Wiik - 12 mar 2018

Fastighetsutvecklaren Jernhusen har sedan många år funnits på den svenska obligationsmarknaden via bolagets Medium Term Note-program (MTN-program). Nu tar Jernhusen nästa steg och har i samarbete med Danske Bank och Handelsbanken tagit fram ett ramverk för gröna obligationer. "Jernhusens fastigheter ska bidra till att det är attraktivt att resa och frakta gods med järnväg. Vår ambition är att leda utvecklingen av framtidens stationsområden, depåområden och kombiterminaler vilket även gör att steget till grön finansiering är naturligt", säger Marcus Jansson, finanschef på Jernhusen.

Det gröna ramverket möjliggör för Jernhusen att under det ordinarie MTN-programmet emittera gröna obligationer. Ramverket beskriver vilka typer av fastigheter och projekt som kan finansieras med hjälp av gröna obligationer. Ramverket har även granskats av det oberoende analysinstitutet Sustainalytics med mycket starkt resultat.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...