Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Mångmiljardsatsning på arktiskt tåg

Terje Pedersen NTB/Scanpix/TT: Norges kommunikationsminister Ketil Solvik-Olsen vill se en järnväg till Kirkenes. Arkivbild.
Terje Pedersen NTB/Scanpix/TT: Norges kommunikationsminister Ketil Solvik-Olsen vill se en järnväg till Kirkenes. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 09 mar 2018

Regeringarna i Finland och Norge är överens om att gå vidare med planerna på en ny järnväg från Rovaniemi i norra Finland till den norska hamnstaden Kirkenes vid Barents hav.

Projektet beräknas kosta cirka 2,9 miljarder euro och skulle kunna vara klart om tolv år, enligt en förstudie som tagits fram av Trafikverket i Finland och Norges järnvägsmyndighet.

Syftet är att utveckla nya handelsvägar och affärsklimatet i regionen.

En järnvägsförbindelse mellan Finland och Nordnorge kan ge stora möjligheter för tillväxt och utveckling, säger Norges kommunikationsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han tillägger att Norges regering kommer bidra till den finländska arbetsgrupp som nu tillsätts för att fortsätta med projektet.

Totalt handlar det om nästan 50 mil ny järnväg till Kirkenes, som har en isfri transporthamn 1,5 mil från Norges gräns mot Ryssland.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...