Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Pilotfish levererar IT-lösningar till DB Regio

DB Regio-tåg vid Frankfurt Hbf. Foto: Wikipedia/Andrej Otrebski
DB Regio-tåg vid Frankfurt Hbf. Foto: Wikipedia/Andrej Otrebski
Publicerad av
Christer Wiik - 09 mar 2018

Pilotfish har tecknat avtal med Deutsche Bahns dotterbolag DB Regio om att installera centrala informationsenheter, så kallade ”Vehicle Communication Gateways”, med tillhörande förardisplayer på 4800 bussar under de närmaste fem åren. 

– Vi är naturligtvis väldigt glada över att inleda ett samarbete med en så stor och viktig aktör på den tyska kollektivtrafikmarknaden. Det innebär att vi på allvar nu etablerar oss i Tyskland och är ett viktigt steg i vår globala tillväxtstrategi för att utveckla och effektivisera det kollektiva resandet och minska miljöpåverkan runt om i världen, säger Tomas Gabinus.

Förutom centrala informationsenheter omfattar avtalet med DB Regio även leverans av Android-baserade förardisplayer som i realtid kan ge föraren relevant information om exempelvis passagerare, biljetthantering, fordonets position, servicebehov och bränsleförbrukning, beroende på vilka applikationer som operatören själv väljer att koppla till den öppna informationslösningen.

– Vi levererar ett system som innehåller en funktion för att övervaka fordonsinformation i realtid tillsammans med vår applikation för Ecodriving som hjälper föraren att köra mjukare och mer komfortabelt och samtidigt minimera bränsleförbrukningen. Dessutom ingår en funktion som gör det möjligt att centralt läsa av samtliga fordons färdskrivare digitalt istället för att fysiskt ladda ner varje fordons specifika färddata manuellt som ofta sker idag. Det sparar både tid och kostnader, säger Tomas Gabinus.

Redan nu har 1500 informationsenheter installerats som är certifierade enligt den europeiska standarden för kollektivtrafiktransporter, "Information Technology for Public Transport", ITxPT. Certifieringen innebär en standard för en öppen och kompatibel IT-arkitektur som skapar möjligheter för transportleverantörer, system- och fordonsleverantörer att leverera nytta till resande inom kollektivtrafiken. 

– Pilotfish har länge arbetat för en ökad öppenhet och kompatibilitet inom kollektivtrafikens IT-lösningar. Med ökad öppenhet kan vi tillsammans med andra utvecklare öka kunskapen om nya system och lösningar hos operatörer och myndigheter som hanterar kollektivtrafik. ITxPT innebär samtidigt att marknaden för mindre leverantörer av olika IT-lösningar och appar öppnas upp. Det i sin tur ökar konkurrensen och driver på utvecklingen och effektiviseringen inom den europeiska kollektivtrafiken vilket vi tycker är väldigt positivt.

Det levererade IT-systemet är även integrerat och anpassat efter de båda existerande gränssnitten IBIS och FMS som bland annat hanterar information om linjeval och om fordonets status.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...