Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Ny design för Wiens tunnelbanetåg presenterades

Tågen, som kommer att ha en lätt aluminiumkonstruktion består till drygt 90 procent av återvinningsbart material.  Bild: Wiener Linien
Tågen, som kommer att ha en lätt aluminiumkonstruktion består till drygt 90 procent av återvinningsbart material. Bild: Wiener Linien
Publicerad av
Markku Björkman - 09 mar 2018

Designen för det nya tunnelbanetåget, som ska sättas i tjänst i Wiens tunnelbana, presenterades den 9 mars för stadens miljöminister Ulli Sima, i närvaro av representanter för lokaltrafikbolaget Wiener Linien och Siemens.

Siemens undertecknade ett kontrakt med Wiener Linien i september 2017 för levererans 34 tunnelbanetåg och använda dem i 24 år, med möjlighet till ytterligare 11 tåg.

De nya tågen kommer att ha så kallade inter-car gangways, en sätesutförande utformad för att optimera passagerarrörelser i tåget som ger hinderfri tillgång till passagerare i rullstolar.  

Tågen kommer att ha ett nytt FGI Plus passagerarinformationssystem, vilket enligt Siemens är världens första i sitt slag. Systemet kommer att ge passagerare anvisningar om rutten, inklusive alla anslutningar så att de resande vet innan de anländer till en bestämd station hur man når rätt tåg, ett system bidrar till optimering av passagerarflöden. Vägbeskrivning visas ovanför varje dörr.

Tågen, som kommer att ha en lätt aluminiumkonstruktion består till drygt 90 procent av återvinningsbart material. Tågen kommer att ha regenerativ bromsning, medan användningen av LED-belysning och effektiv uppvärmning och luftkonditionering också minimerar energiförbrukningen.

Tågen kommer att vara 2850 millimeter breda och kommer att ha 200 säten och rymma totalt upp till 928 passagerare. De kommer att ha en maximal startacceleration på 1,2 m / s².

Leverans av tågen förväntas påbörja i mitten av 2020 och vara avslutad 2030. De kommer att köras helt automatiskt på den nya linjen U5 som blir färdig 2024, men tågen kan också arbeta halvautomatiskt eller manuellt på de redan befintliga linjerna.

Källa: IRJ

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...