Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 24 2018
Senaste Nytt

Ny design för Wiens tunnelbanetåg presenterades

Tågen, som kommer att ha en lätt aluminiumkonstruktion består till drygt 90 procent av återvinningsbart material.  Bild: Wiener Linien
Tågen, som kommer att ha en lätt aluminiumkonstruktion består till drygt 90 procent av återvinningsbart material. Bild: Wiener Linien
Publicerad av
Markku Björkman - 09 mar 2018

Designen för det nya tunnelbanetåget, som ska sättas i tjänst i Wiens tunnelbana, presenterades den 9 mars för stadens miljöminister Ulli Sima, i närvaro av representanter för lokaltrafikbolaget Wiener Linien och Siemens.

Siemens undertecknade ett kontrakt med Wiener Linien i september 2017 för levererans 34 tunnelbanetåg och använda dem i 24 år, med möjlighet till ytterligare 11 tåg.

De nya tågen kommer att ha så kallade inter-car gangways, en sätesutförande utformad för att optimera passagerarrörelser i tåget som ger hinderfri tillgång till passagerare i rullstolar.  

Tågen kommer att ha ett nytt FGI Plus passagerarinformationssystem, vilket enligt Siemens är världens första i sitt slag. Systemet kommer att ge passagerare anvisningar om rutten, inklusive alla anslutningar så att de resande vet innan de anländer till en bestämd station hur man når rätt tåg, ett system bidrar till optimering av passagerarflöden. Vägbeskrivning visas ovanför varje dörr.

Tågen, som kommer att ha en lätt aluminiumkonstruktion består till drygt 90 procent av återvinningsbart material. Tågen kommer att ha regenerativ bromsning, medan användningen av LED-belysning och effektiv uppvärmning och luftkonditionering också minimerar energiförbrukningen.

Tågen kommer att vara 2850 millimeter breda och kommer att ha 200 säten och rymma totalt upp till 928 passagerare. De kommer att ha en maximal startacceleration på 1,2 m / s².

Leverans av tågen förväntas påbörja i mitten av 2020 och vara avslutad 2030. De kommer att köras helt automatiskt på den nya linjen U5 som blir färdig 2024, men tågen kan också arbeta halvautomatiskt eller manuellt på de redan befintliga linjerna.

Källa: IRJ

 

Annons

Annons

Annons