Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

DB öppnar en koldioxidneutral ICE-depå

En ny CO2-neutral underhållsdepå för DB:s höghastighetståg ICE i Nippes nordväst om Köln. Bild: Deutsche Bahn
En ny CO2-neutral underhållsdepå för DB:s höghastighetståg ICE i Nippes nordväst om Köln. Bild: Deutsche Bahn
Anläggningen är utformad för underhåll och reparation av alla typer av ICE - tåg. Bild: DB
Anläggningen är utformad för underhåll och reparation av alla typer av ICE - tåg. Bild: DB
Publicerad av
Markku Björkman - 09 mar 2018

Tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn (DB) invigde den 23 februari en ny CO2-neutral underhållsdepå för DB:s höghastighetståg ICE i Nippes nordväst om Köln. Anläggningen är Europas största i sitt slag.

Depåns 23 hektar stora område har mer än 20 km spår, två broar och en ny underjordisk tunnel för fotgängare. Anläggningshallen är 100 meter bred och har fyra 410 meter långa underhållspår med åtta lyftkranar och flera takhanteringsplattformar.

På depåns tak kommer en 2100 kvadratmeter stor solcellsanläggning att generera 300 megawattimmar el per år för användning i anläggningen, medan ett 180 kvadratmeter stort solvärmesystem ger upp till 100 kilowatt el för uppvärmning av vatten.

I depåns kontor och utomhusområde används LED-belysning, vilket minskar elförbrukningen med cirka 15 procent och ett geotermiskt kraftverk bidrar till uppvärmning och kylning i huvudbyggnaden, vilket minskar koldioxidutsläppen med cirka 1000 ton per år.

Anläggningen är utformad för underhåll och reparation av alla typer av ICE - tåg, inklusive de nya ICE 4-tågen, som nu sätts in i trafik.

Källa: Deutsche Bahn

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...