Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Zillertal Railway vill ersätta diesellok med vätgaståg

Zillertaltåg, med dieselloket D10 vid stationen i Mayrhofen. Foto: Wikipedia, kredit: Böhringer Friedrich
Zillertaltåg, med dieselloket D10 vid stationen i Mayrhofen. Foto: Wikipedia, kredit: Böhringer Friedrich
Publicerad av
Markku Björkman - 08 mar 2018

Österrikiska Zillertal Railway (ZB) lade ett anbud den 6 mars för ett kontrakt om levererans av en flotta vätgasdrivna tåg för bolagets 32 kilometer långa och 760 mm breda linje från Jenbach till Mayrhofen i Tyrolen.

ZB meddelade i februari i år att järnvägsbolaget planerar att ersätta sin dieselflotta med vätgasdrivna fordon som ett alternativ till elektrifiering.

Anbudet gäller en tågflotta med fem 75 meter långa enheter, med möjlighet till tre extra tåg. ZB räknar med att betala upp till 80 miljoner euro för projektet.

En möjlig budgivare kommer att väljas i januari 2019 och de första tågen kommer att levereras år 2021 i syfte att kunna fullfölja godkännandeprocessen senast februari 2022. De återstående fyra tågen kommer att levereras före utgången av 2022.

ZB säger att det förväntar sig två eller tre budgivare för kontraktet senare i år.

Källa: IRJ Pro.
 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...