Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Swissloop-teamets pod tävlar igen i Kalifornien

Schweiziska ETH:s Hyperloop- kapsel, Swissloop. Foto:Leybold GmbH
Schweiziska ETH:s Hyperloop- kapsel, Swissloop. Foto:Leybold GmbH
Schweiziska studenter installerar ETH:s Hyperloop- kapsel Awissloop. Foto: Leybold GmbH
Schweiziska studenter installerar ETH:s Hyperloop- kapsel Awissloop. Foto: Leybold GmbH
Swissloops sponsorer. Foto: Leypold
Swissloops sponsorer. Foto: Leypold
Publicerad av
Markku Björkman - 08 mar 2018

Schweiziska tekniska högskolan ETH:s Hyperloop- kapsel deltar i sommar SpaceX Competition´s andra tävlingsomgång i Kalifornien.

Studenterna vid Zürich tekniska högskolan ETH har vunnit den av amerikanska entreprenören Elon Musk initierade första SpaceX-tävlingen med deras Swissloop-koncept bland tusentals andra lag.

 Under sommaren 2018 kommer schweizarna återigen att kunna bevisa sitt kunnande i nästa omgång med sin uppdaterade kapsel. Swissloop-projektet stöds av vakuumpionjären Leybold, som har understött Hyperloop-projekts tekniska nydaning sedan 2015 med vakuumkunskap.

Oavsett om Mars kommer att koloniseras under Elon Musks livstid eller inte, så har Teslautvecklarens utopier om nya revolutionära transportmedel och hans vision om att övervinna stora avstånd i hög hastighet, redan tagit konkreta former.

Och den entusiasm som hans medarbetare och supportrar runt om i världen hyser när det gäller innovationen med det berömda namnet Hyperloop, talar också för hans idéer.

Detta är en av anledningarna till att team från hela världen har arbetat med nya kapselprototyper sedan 2017. I framtiden ska människor kunna resa genom vakuumrör på cirka 1000 kilometer i timmen.

Ett team studenter från tekniska högskolan ETH i Zürich har utmärkt sig speciellt ifråga om tillämpning av den gamla rörpostidén till persontransporter.

Konstruktörer, fysiker, dataexperter och maskintekniker kring Swissloops VD Luca Di Tizio, kunde göra sig i högsta grad gällande mot tusen andra lag på fjolårets tävling "Hyperloop Pod Competition".

Framgången ger en spegelbild av kvalitén på deras koncept: den snövita Swissloop podkapseln vann en enastående tredje plats. Med tanke på rankningen var alla medlemmar väldigt begeistrade trots vissa mindre uppstartsvårigheter. Swissloop-besättningen var första laget som vågade genomföra en provkörning med kall gasdrift.

Den uthållighet och motivation som ETH-studenterna har visat genom ytterligare optimeringar har nu blivit belönad igen: Sedan februari 2018 står det klart att Swissloop har kvalificerat sig officiellt för Hyperloop Pod Competition 2018. Och denna tävling kommer också att äga rum vid SpaceX huvudkontor i Kalifornien.

 Från den 15 till 21 juli kommer Swissloop att samarbeta med SpaceX och Boring Company-ingenjörer för att granska och analysera årets pods och testa om Swissloop-ekipaget klarar av att rutscha säkert genom vakuumröret. Finalen, där endast de bästa lagen kommer att tävla, kommer att hållas den 22 juli 2018.

- Vi är mycket glada över att få delta i finalen och vi vill tacka ETH Zürich och våra sponsorer för deras stöd, säger Swissloops VD och ETH-student Luca Di Tizio. För sponsoren och vakuumpionjären Leybold, som har varit involverad i Hyperloop-projekten sedan starten, var det också glädjande nyheter.

Leybold, som anser att det finns stor potential i tekniken, är övertygad om att företagets engagemang kommer att påskynda Hyperloop-projektets succé.

- Utmaningen om att kunna skapa något fundamentalt nytt som revolutionerar traditionella transportmedel motiverar naturligtvis oss enormt, betonar Johan Van der Eeken, VD för företaget Leybold.

Företag som Leybold är ödesbestämda att leda sådana projekt till framgång med deras stora erfarenhet av vakuumteknik. I motsvarande grad väljer projektledarna hos Hyperloop och Swissloop starka partners som Leybold för att kunna transformera sådana visionära idéer till verklighet.

Hyperloopkonceptet baseras huvudsakligen på vakuumteknik: vakuumtunneln minskar luftmotståndet kraftigt och möjliggör därmed smidig körning med hastigheter upp till 1000 kilometer per timme. Samtidigt erbjuder tuben tillräckligt med utrymme för solpaneler.

Den energi som krävs för att upprätthålla lufttomma utrymmet kan erhållas från modulerna som finns på vakuumrörens yta. Detta gör det till ett självförsörjande system som inte bara är visionärt men också hållbart.

Källa: Leybold

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...