Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Lettlands järnvägar startar ny godstrafiklinje till Minsk

Latvijas dzelzceļš eller LDZ är det statsägda järnvägsbolaget i Lettland med mer än 13 000 anställda. Järnvägsnätet består av 1933,8 kilometer spår i form av bredspår och 33,4 kilometer smalspår. Foto: Creative Commons, kredit PIRO43
Latvijas dzelzceļš eller LDZ är det statsägda järnvägsbolaget i Lettland med mer än 13 000 anställda. Järnvägsnätet består av 1933,8 kilometer spår i form av bredspår och 33,4 kilometer smalspår. Foto: Creative Commons, kredit PIRO43
Publicerad av
Markku Björkman - 08 mar 2018

En ny expressfraktstjänst som garanterar järnvägsleveranser inom 28 timmar mellan den lettiska huvudstaden Riga och den vitryska huvudstaden Minsk, genomförde nyligen en inledande transport.

Tåget bestod av 21 vagnar med containrar innehållande textilmaskiner, 13 kornvagnar och tre vagnar med metallprodukter.

Containrarna, som var från Indien levereras till tyska logistikföretaget RTSB och den vitryska operatören Belintertrans.

Lettlands järnvägsbolag, LDZ, meddelade att detta samarbete är ett led i försöken att inbjuda nya partners från södra Asien, vilket öppnar möjligheter för utveckling av nya fraktlösningar inom den lettiska transport- och logistiksektorn.

- Etablering av en ny produkt, en ny godstågssträcka mellan huvudstäderna i Lettland och Vitryssland, ger presumtiva fraktkunder en tydlig tidsplan för godstransporter i framtiden, konstaterade LDZs ordförande Edvīns Bērziņš.

​​​​​​​- Det långsiktiga målet är att säkerställa ett regelbundet flöde av gods längs denna rutt, vars framtida potential kommer att öka med utvecklingen av den kinesisk-vitryska industriparken The Great Stone, sade Bērziņš.

Godstrafikens omfång på linjen Indra-Bigosava mellan Lettland och Vitryssland uppgick till 7,6 miljoner ton under 2017, vilket var en ökning med 13,9 procent jämfört med året innan.

Källa: International Railway Journal

 

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...