Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

”Kollektivtrafiken i Uppsala län står sig bra”

Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Uppsala län. Foto: Region Uppsala
Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, Uppsala län. Foto: Region Uppsala
Publicerad av
Christer Wiik - 07 mar 2018

Kollektivtrafiken i Uppsala län står sig bra i jämförelse med övriga landet, det framgår av årsresultatet för Kollektivtrafikbarometern som Svensk Kollektivtrafik presenterade den 6 mars.

– Uppsala län fungerar som bäst när vardagen fungerar för oss länsbor. Kollektivtrafiken är en viktig bit i många familjer och personers vardagspussel. Det är därför vi varje år frågar resenärer och invånare vad de tycker om UL så att vi kan förbättra kollektivtrafiken utifrån deras upplevelser, säger Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

I flertalet frågor som ingår i Kollektivtrafikbarometern får UL-trafiken ett resultat som är över riksgenomsnittet. Ett exempel är att 78% av de som reser med UL ger betyg 4 eller 5 på frågan hur nöjd man är med senaste resan. Det är två procentenheter över riksgenomsnittet.

– Vi står oss bra jämfört med många andra aktörer men det innebär inte att vi ska slå oss till ro. Tryggheten på våra bussar och tåg måste öka och punktligheten ska förbättras, säger Bertil Kinnunen.

Ett viktigt mått är också marknadsandelen av det motoriserade resandet och för UL-trafikens del var marknadsandelen 29 procent under 2017 vilket är den fjärde största andelen jämfört med övriga län. Bara i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne är kollektivtrafikens marknadsandel högre.

Nöjd kundindex är ett sammanfattande betyg och där ger 59 procent av trogna resenärer betyg 4 eller 5 på frågan ”Hur nöjd är du sammanfattningsvis med UL”. Rikssnittet är 58 procent.

– Även om vi har ett resultat som är över riksgenomsnittet så behöver vi på UL fortsätta arbetet med att förbättra den tjänst som vi levererar till länsinvånarna. Vi vill att de som reser med vår trafik ska vara nöjda så att de rekommenderar andra att också välja buss eller tåg i stället för bil, säger Johan Wadman, trafikdirektör på UL.

Kollektivtrafikbarometern har genomförts under snart 20 års tid och från och med 2017 används en ny metod för att samla in svar. Det har medfört att resultatet inte är helt jämförbart med tidigare års värden och därför blir det först om ett år som UL åter kan jämföra och se om resultatet visar att man är på rätt väg.

Totalt är det 6 037 personer, lika många kvinnor som män, i Uppsala län som besvarat frågorna i kollektivtrafikbarometern under 2017.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...