Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Tamsons: ”Bättre tillgänglighet på gång i SL-trafiken”

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting. Foto: Moderaterna 
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting. Foto: Moderaterna 
Publicerad av
Christer Wiik - 07 mar 2018

Nu satsas på ett nytt och bättre system för utrop i tunnelbanan samt ny läs- och hörbar trafikinformation på lokalbanorna. Det är ytterligare ett viktigt steg i tillgänglighetsarbetet för att bättre och tydligare nå ut med nödvändig och snabb information till alla resenärer i kollektivtrafiken.

- Tillgänglighet är en viktig del av SL-trafiken. Nu fortsätter satsningen för förbättrade utropslösningar, ett nytt högtalarsystem i tunnelbanan samt ny läs- och hörbar trafikinformation på lokalbanorna i länet, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utropssystemet ska förbättras med bland annat processorer som ska förtydliga talet och nya bullermikrofoner som ska känna av bullernivån i stationsmiljön. En viktig del i att hela tiden arbeta för bättre trafikinformationen för resenärerna.

- Tack vare mikrofonerna kommer utropsljudets nivå automatiskt att justeras i förhållande till störande ljud. Med hjälp av nya högtalare riktas ljudet bättre i tunnelbanan, vilket gör det lättare att uppfatta vad som sägs. Dessutom minskar eko och rumsreflektioner, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

Förutom att det ska bli lättare att uppfatta vad som sägs i de nya högtalarna ska det efter att systemet är installerat även bli möjligt att bättre kunna anpassa det efter framtida behov vilket ger lösningen en längre teknisk livslängd.

- I dag ser vi att många fler personer med funktionsnedsättning kan resa med tunnelbana, pendeltåg, buss och lokalbana än för runt 10 år sen. Ett arbete vi måste fortsätta för att alla ska kunna ta del av samhället på lika villkor, avslutar Kristoffer Tamsons (M).

Ytterligare en tillgänglighetsanpassning som ska göras är installeringen av läs- och hörbar trafik- och störningsinformation för resenärer med bland annat nedsatt syn eller hörsel. Stora delar av SL-trafiken är redan utrustad med det, men ca 80 procent av lokalbanestationerna saknar just talad information.

Fakta
SL har prioriterat att installera såväl hör- som läsbar trafik- och störningsinformation på trafikslag med högre turtäthet och fler resenärer samt en större komplexitet i linjerna. Nu har turen kommit till lokalbanorna. Vid stationer med relativt många påstigande kommer informationen att komma automatiskt (som på tunnelbanan), och på stationer med färre påstigande behöver resenären trycka på en så kallad "pratorknapp" som kommer att installeras på samtliga stationer. Knappen ska placeras på samma sätt vid varje station så att den blir lätt att hitta.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...