Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Tyréns är med och bygger deletapp Centralen av Västlänken

Visionsbild station Centralen, Västlänken. Illustration: Tomorrow AB/Kanozi
Visionsbild station Centralen, Västlänken. Illustration: Tomorrow AB/Kanozi
Publicerad av
Christer Wiik - 07 mar 2018

På uppdrag av Trafikverket ska NCC, med Tyréns som underkonsult, bygga deletapp Centralen i Västlänkens dubbelspåriga järnväg under centrala Göteborg. Uppdraget omfattar en ny bro över E6 i öst, en ny underjordisk station och omkring 1,8 kilometer tågtunnel. Kontraktet uppgår till cirka 4,7 miljarder kronor.

Tyréns har sedan 2016, tillsammans med NCC och flera andra aktörer, ansvarat för projekteringen av den anläggning som nu ligger till grund för detaljprojektering och byggnation av deletapp Centralen.

– Vi har jobbat i ett och halvt år med första fasen av projektet, vilket gör att vi känner oss väl rustade för att ta oss an uppdraget. Tack vare vårt gränsöverskridande samarbete med övriga aktörer, har vi möjligt att ta in kompetenser från ett brett spektrum av tjänster, säger Jessica Ekberg, uppdragsansvarig på Tyréns.

Den order som nu är undertecknad innebär att Tyréns kommer ansvara för detaljprojektering inom teknikområdena berg, hydrogeologi, mark/väg och trafik. Tyréns kommer även att förstärka med resurser inom geoteknik och miljö/kulturmiljö.

– Det kommer krävas innovativa metoder för att ta oss an den här spännande utmaningen. Centralen är ett tekniskt komplext område där vi behöver hantera djupa och breda schakter i lera. Samtidigt behöver vi ta hänsyn till mycket trafik och omgivningspåverkan, säger Jessica Ekberg.

Station Centralen kommer byggas med fyra spår och tre uppgångar, norr om Göteborgs centralstation, i anslutning till nuvarande Nils Ericson terminalen. För närvarande pågår förberedande arbeten med att bygga tillfälliga vägar och ledningsomläggningar. Bygget av tunneldelarna beräknas starta i början på hösten 2018.

– Det händer väldigt mycket i området just nu, vilket gör att det här arbetet också kommer att skapa många möjligheter för Göteborgs stadsutveckling. Med rätt samordning av alla intressenter kommer det här att bli hur bra som helst, säger Jessica Ekberg.

 

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...