Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

”Batterielektriska tåg är billigare än dieseldrivna”

Bombardiers senaste och tredje Talent- modell kan nu levereras även i en ren batteridriven variant med en toppfart på 200 km/h och med en räckvidd på upp till 300 km. Foto: Bombardier Transportation
Bombardiers senaste och tredje Talent- modell kan nu levereras även i en ren batteridriven variant med en toppfart på 200 km/h och med en räckvidd på upp till 300 km. Foto: Bombardier Transportation
Publicerad av
Markku Björkman - 07 mar 2018

- Batterielektriskt tåg är 40 procent billigare än ett som går på diesel, men batterivariantens inköpspris är högre, skriver danska tidskriften Ingeniøren.

Den danska järnvägen står inför stora investeringar. Ett nytt signalsystem och elektrifiering är bara två av punkterna på DSB:s åtgärdslista, som totalt beräknas kosta flera miljarder danska kronor.

Medan det danska järnvägsnätet håller på att elektrifieras, framstår batterielektrisk drift som ett realistiskt alternativ till traditionella dieselmotorer.

Men hur kan pengarna investeras bäst och i vilken teknik ska man investera?

Både den politiska och tekniska debatten om järnvägens framtid i Danmark är mer relevant än någonsin tidigare.

Hos Bombardier, en av världens ledande tågtillverkare, råder det däremot ingen tvekan. Där anser man är batterilivslängden en del av framtiden, och i samband med en mobilitetskonferens i Tivolis kongresscenter i Köpenhamn presenterade Bombardiers representant nyligen sin vision.

Bombardier har redan experimenterat med ett batteridrivet EMU-tåg i Storbritannien. Företaget har framgångsrikt byggt om ett Electrostar-tåg för att driva det med hjälp av batterier, med beteckningen ”självständigt drivet elektriskt multipelaggregat (IPEMU).”

- Batteriets livslängd är en framtidsfråga, och därför har vi utvecklat en standardlösning för våra regionala och IC-tåg, berättade Bombardiers VD i Danmark, Peter Sonne.

Drygt tio år har Bombardier varit aktiv i denna fråga, och idag har företaget cirka 400 tåg av typ Talent i drift. Modellen har kört över 180 miljoner kilometer sedan lanseringen i början av 2011.

Batteriet för Talent 3 är av typen Primove, som använder den senaste nickel-mangan-kobolt (NMC) -tekniken. Varje enskild behållare, som har en kapacitet på 49 kilowatt, är vätskekyld och väger 660 kilo.

Batteripaketet mäter 178 x 44 x 61 i centimeter och är konstruerat för att monteras antingen på tågets tak eller under tåget. Antalet batteripaket beror på kraven på tågets hastighet och antalet tidsintervaller.

Med tanke på viktbegränsningar och batteriernas kylförmåga måste tåget vara längre eller ha färre passagerare om fler batteripack ska kunna installeras ombord.

Länder som Storbritannien och Japan testar för närvarande batteridriften på utvalda sträckor utan kraftledningar. Och nästa år kommer Bombardier att lansera det första batteripaketet med totalt 200 beställningr i kommersiell verksamhet i Tyskland.

Batteridrivet tåg är upp till 40 procent billigare i livstidskostnader jämfört med konventionella dieselmotorer, enligt Bombardiers beräkningar. Och detta trots att batterierna är upp till 50 procent dyrare vid inköp.

Men dagens batteriteknik är ännu inte tillräckligt bra och kraftfull för att den ska kunna levereras till de mycket tyngre godstågen.

Källa: Ingeniøren

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons