Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, nov, 12 2018
Senaste Nytt

Nytt spårövervakningssystem i Stockholms tunnelbana

Station Hjulsta, Stockholms tunnelbana. (Arkivbild) Foto: Melker Larsson
Station Hjulsta, Stockholms tunnelbana. (Arkivbild) Foto: Melker Larsson
Publicerad av
Christer Wiik - 01 mar 2018

Tunnelbanans nya spårövervakningssystem ”Quiet Track Monitoring System” syftar till att kartlägga slitage och oljud som uppstår i spåranläggningen så att problemen snabbt ska kunna åtgärdas.

Enligt Stockholms läns landsting, SLL, är det fordonsbaserade spårövervakningssystemet Quiet Track Monitoring en del av ett EU-finansierat, treårigt projekt i samverkan med bland andra Tyréns, Strukton Rail, MTR, MTR Tech och KTH.

Lösningen ger i realtid status på hur hela spåranläggningen mår både vad gäller underhållsbehov och hur mycket buller som orsakas. Quiet Track kan exempelvis berätta om ett problem som hotar och kan därmed hjälpa SL att undvika olyckor och driftavbrott.

Systemet bygger på sensorer och positioneringsutrustning (mikrofoner och pulsgivare) som har monterats på sju tåg i tunnelbanan som kör i normal trafik. Sensorernas uppgift är att övervaka spåren. Datan mäts kontinuerligt och presenteras i realtid i ett grafiskt användargränssnitt. Man mäter till exempel kurvskrik, hala spår, oväntade ljud och kritisk nötning.
Tyréns del i projektet har varit att utveckla analysmodeller, sätta ihop hårdvara och skriva mjukvara för att bestämma tre viktiga egenskaper hos spåret över hela banan. Mjukvaran som Tyréns utvecklat innehåller de modeller som kopplar samman buller med de tre egenskaperna. Hårdvaran består bland annat av mikrofoner, accelerometrar, GPS och en tachometer.
Källor: SLL, Tyréns

Annons

Annons

Annons