Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Tyska Flixbuss startar på järnvägen med Flixtrain

Flixtrain är nu ett accepterat järnvägstransportföretag, så att det kan ansöka om andra rutter på Deutsche Bahns järnvägsnät. Foto: Flixbus/Flixtrain
Flixtrain är nu ett accepterat järnvägstransportföretag, så att det kan ansöka om andra rutter på Deutsche Bahns järnvägsnät. Foto: Flixbus/Flixtrain
Publicerad av
Markku Björkman - 06 mar 2018

Tyska långdistans- och lågprisbussbolaget Flixbus startar järnvägstjänster efter en flera månader lång testserie.

Den 24 mars kommer företagets nyetablerade Flixtrain att dagligen, utom på onsdagar, att trafikera mellan Hamburg och Köln. I april, sätter man också in dagliga tåg mellan Berlin och Stuttgart, som kör över Hannover och Frankfurt/Main. 

- Vi tänker verkligen att expandera verksamheten när det gäller fjärrtåg, berättade Flixbus vd André Schwämmlein nyligen för sändaren Funke Medien.

De nya tågen ska bära företagets egen traditionella gröna ”Flixbuss-uniform”.

 - På grund av vårt nya järnvägsengagemang har vi plötsligt blivit relevanta även för sådana kunder, som vi tidigare inte var så intresserade av. Detta gynnar också vår långdistansbusstrafik, sade Schwämmlein.

I början finns det biljetter från 9,99 euro och uppåt. Bland företagets partners finns det tjeckiska privata järnvägsbolaget LEO Express och Nürnberg Rälssystem Bahn Touristik Express. För tillfället vill Flixtrain koncentrera sig enbart på Tyskland.

- Gränsöverskridande trafik är en komplicerad sak på grund av de olika systemen. Det är där vi sätter in våra bussar istället, säger Schwammlein.

-Vi är mycket nöjda med siffrorna när det gäller testfarterna på sträckan Berlin-Stuttgart, särskilt med antalet passagerare, säger Schwämmlein.  Sedan sommaren 2017, har Flixbuss sålt mer än 150 000 biljetter.

Källa: Flixbuss

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...