Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

2018-års European Railway Award gick till Gotthards visionärer

Peter Jedelhauser, - andra fr. höger-före detta chef för Gotthard nords sydliga korridorprojekt vid schweiziska tågoperatören SBB och Renzo Simoni, tidigare VD för AlpTransit Gotthard Ltd, mottog priset på arbetsstyrkans vägnar.  Foto: Courtesy of europeanrailwayaward.eu
Peter Jedelhauser, - andra fr. höger-före detta chef för Gotthard nords sydliga korridorprojekt vid schweiziska tågoperatören SBB och Renzo Simoni, tidigare VD för AlpTransit Gotthard Ltd, mottog priset på arbetsstyrkans vägnar. Foto: Courtesy of europeanrailwayaward.eu
Publicerad av
Markku Björkman - 06 mar 2018

Visionärerna bakom Gotthards bastunnel, världens längsta järnvägstunnel, vars syfte var bland annat att flytta gods till järnvägen på massskala, har tilldelats utmärkelsen "2018 European Railway Award."

Tunneln vars byggande varade över 17 år och som kostade omkring 11 miljarder euro, är det dubbelt borrade transportprojekt som nu förbinder Italien med Schweiz och Centraleuropa. Detta lyckade projekt betecknades av juryn som ett "utmärkt exempel på hur man förflyttar godstransporter över till andra mer miljövänliga transportsätt genom att förlita sig på offentligt stöd och ett rättvist finansieringssystem ".

Peter Jedelhauser, före detta chef för Gotthard nords sydliga korridorprojekt vid schweiziska tågoperatören SBB och Renzo Simoni, tidigare VD för AlpTransit Gotthard Ltd, mottog priset på arbetsstyrkans vägnar, alltså för de som trots enorma svårigheter  arbetade outtröttligt för att förverkliga projektet, och som öppnades för trafik i början av 2017.

Prisets arrangör, Sällskapet för europeiska järnvägs- och infrastrukturföretag (CER), var värd för prisutdelningsceremonin som ägde rum i Bryssel. Årets pris är en symbios av de politiska och tekniska kategorierna, vilket understryker Gotthard-projektets unika värde för den europeiska järnvägsbranschen.

- Trots alla tekniska och organisatoriska prestationer har mänskliga faktorer återigen visat sig vara en av de mest avgörande framgångsfaktorerna, sade Jedelhauser, medan Simoni tillade:

- Den stora prestationen ifråga om Gotthard-bastunneln är att vi nu har en verklig transalpin rail-rutt till vårt förfogande. Även om den går rakt igenom i mitten av Alperna, är den på sin högsta punkt bara 550 meter över havet. 

Violeta Bulc, EU-kommissionär för transport, och kvällens huvudtalare sade vid ceremonin: - Järnvägssektorn har en central roll att spela i övergången till integrerade, smarta och miljövänligare transporter. Alla aktörer bör nu intensifiera sitt samarbete för att förbättra servicekvaliteten och att visa offentliga investeringarnas betydelse i järnvägstransportinfrastrukturen.

Källa: www.railtech.com

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...