Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 24 2018
Senaste Nytt

2018-års European Railway Award gick till Gotthards visionärer

Peter Jedelhauser, - andra fr. höger-före detta chef för Gotthard nords sydliga korridorprojekt vid schweiziska tågoperatören SBB och Renzo Simoni, tidigare VD för AlpTransit Gotthard Ltd, mottog priset på arbetsstyrkans vägnar.  Foto: Courtesy of europeanrailwayaward.eu
Peter Jedelhauser, - andra fr. höger-före detta chef för Gotthard nords sydliga korridorprojekt vid schweiziska tågoperatören SBB och Renzo Simoni, tidigare VD för AlpTransit Gotthard Ltd, mottog priset på arbetsstyrkans vägnar. Foto: Courtesy of europeanrailwayaward.eu
Publicerad av
Markku Björkman - 06 mar 2018

Visionärerna bakom Gotthards bastunnel, världens längsta järnvägstunnel, vars syfte var bland annat att flytta gods till järnvägen på massskala, har tilldelats utmärkelsen "2018 European Railway Award."

Tunneln vars byggande varade över 17 år och som kostade omkring 11 miljarder euro, är det dubbelt borrade transportprojekt som nu förbinder Italien med Schweiz och Centraleuropa. Detta lyckade projekt betecknades av juryn som ett "utmärkt exempel på hur man förflyttar godstransporter över till andra mer miljövänliga transportsätt genom att förlita sig på offentligt stöd och ett rättvist finansieringssystem ".

Peter Jedelhauser, före detta chef för Gotthard nords sydliga korridorprojekt vid schweiziska tågoperatören SBB och Renzo Simoni, tidigare VD för AlpTransit Gotthard Ltd, mottog priset på arbetsstyrkans vägnar, alltså för de som trots enorma svårigheter  arbetade outtröttligt för att förverkliga projektet, och som öppnades för trafik i början av 2017.

Prisets arrangör, Sällskapet för europeiska järnvägs- och infrastrukturföretag (CER), var värd för prisutdelningsceremonin som ägde rum i Bryssel. Årets pris är en symbios av de politiska och tekniska kategorierna, vilket understryker Gotthard-projektets unika värde för den europeiska järnvägsbranschen.

- Trots alla tekniska och organisatoriska prestationer har mänskliga faktorer återigen visat sig vara en av de mest avgörande framgångsfaktorerna, sade Jedelhauser, medan Simoni tillade:

- Den stora prestationen ifråga om Gotthard-bastunneln är att vi nu har en verklig transalpin rail-rutt till vårt förfogande. Även om den går rakt igenom i mitten av Alperna, är den på sin högsta punkt bara 550 meter över havet. 

Violeta Bulc, EU-kommissionär för transport, och kvällens huvudtalare sade vid ceremonin: - Järnvägssektorn har en central roll att spela i övergången till integrerade, smarta och miljövänligare transporter. Alla aktörer bör nu intensifiera sitt samarbete för att förbättra servicekvaliteten och att visa offentliga investeringarnas betydelse i järnvägstransportinfrastrukturen.

Källa: www.railtech.com

Annons

Annons

Annons