Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 18 2018
Senaste Nytt

Stadler levererar skräddarsydda lok för höga höjder

Dessa so kallade Sali-lok, som tillverkas på Stadlers Valencia-anläggning i Spanien är en skräddarsydd variant av Eurodual-familjen. Foto: Stadler
Dessa so kallade Sali-lok, som tillverkas på Stadlers Valencia-anläggning i Spanien är en skräddarsydd variant av Eurodual-familjen. Foto: Stadler
Publicerad av
Markku Björkman - 20 feb 2018

Bolivianska Ferroviaria Andina har beställt tre av första Stadler-lokomotiv utrustade med företagets nya sydamerikanska Light Loco-design, som har utvecklats speciellt för den latinamerikanska marknaden.

Dessa so kallade Sali-lok, som tillverkas på Stadlers Valencia-anläggning i Spanien är en skräddarsydd variant av Eurodual-familjen.

Stadler meddelade att detta "ultra-lätta" 100 km/h-snabba lokomotiv kan kombinera hög effekt med minskad bränsleförbrukning i FCA:s tjänst.

Loket kommer att fungera bra, enligt Stadler, även på höjder över 5 000 m över havet och har dessutom två ljud- och värmeisolerade hytter för att kunna säkerställa komforten under extrema förhållanden.

- Det här kontraktet, som representerar flera år av intensivt arbete som utförts på den latinamerikanska kontinenten, visar att vi har en bra järnvägsorienterad framtid, säger Iñigo Parra, Stadlers vice vicepresident i Spanien, när ordern offentliggjordes den 19 februari i år.

Stadler hyser hopp om att SALi kommer att bli ett benchmark lokomotiv för den centrala transportkorridoren bioceanic Rail Integration som ska förena den peruanska hamnen i Ilo nära Tacna med hamnen Santos nära São Paulo i Brasilien.

- Goda resultat med järnvägsfrakt, med nya järnvägsstationer i Stillahavsområdet och vid Atlantkusten och lösningen av de utmaningar som de stora städerna ställer beträffande mobilitet, kommer att ge flera nya möjligheter för järnvägssektorn, där Stadler kan bidra med en rad effektiva lösningar, säger Parra.

FCA tillhandahåller gods- och passagerartjänster på ett 2 276 km nätverk även runt om Bolivia, med internationella förbindelser till Chile, Argentina och Peru via en tågfärja över Titicakasjön.

Källa: Railway Gazette

Annons

Annons

Annons