Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

SNCF beställde ytterligare dubbeldäckare av Bombardier

Totalt har 134 Regio 2N-EMU nu beställts för SNCFs Transilien- sträckorna. Foto: Bombardier Transportation
Totalt har 134 Regio 2N-EMU nu beställts för SNCFs Transilien- sträckorna. Foto: Bombardier Transportation
Publicerad av
Markku Björkman - 19 feb 2018

SNCF har placerat en så kallad fast order för ytterligare nio Bombardier Transportation Regio 2N elektriska dubbeldäckartåg  multipelaggregat. SNCF agerar på uppdrag av Parisregionens kollektivtrafikmyndighet Ile-de-France Mobilités.

Den order som offentliggjors den 19 februari är värd 96 miljoner euro, enligt "prisuppskattningar baserade på bästa möjliga och optimala bedömningar".

Pendeltågsordern har lagts som ett alternativ inom ramen för ett större ramavtal som omfattar upp till 860 tågsätt som SNCF kom överens med Bombardier redan 2010 på de franska regionernas räkning. Totalt har 134 Regio 2N-EMU nu beställts för SNCFs Transilien- sträckorna; R, N och D, där de första tågsätten har satts in på linje R i december 2017. Dessutom har 10 regioner nu beställt totalt 382 tågsätt.

Källa: SNCF
 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...