Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Green Cargo: ”Bristande snöröjning kan påverka säkerheten för våra medarbetare”

Foto: Green Cargo
Foto: Green Cargo
Publicerad av
Christer Wiik - 13 feb 2018

"De senaste månaderna har vi haft stora utmaningar, mycket på grund av de extrema vinterförhållandena vi har i landet. Antalet mindre olyckor, i form av urspårningar och påkörda hinder, har ökat under januari och februari. Att arbeta i vinterförhållanden ställer stora krav på våra medarbetare som måste vara extra uppmärksamma på händelser som inte uppstår i ett normalläge. Men det ställer också krav på landets infrastrukturförvaltare som måste säkra en god snöröjning så att våra medarbetare ges bästa förutsättningar och för att skapa en trygg och säker arbetsmiljö" Det skriver Håkan Sjöström, chef för säkerhet och kvalitet på Green Cargo i bolagets bloggforum ”Hållbar logistik”.

Vi har främst stora utmaningar vad gäller snöläget norr om Gävle. Norra stambanan är svår att trafikera på grund av mycket snö och det finns stora brister i snöröjningen av banan samt sidospåren. Det innebär att vi har varit tvungna att stänga linjerna mot Sundsvall på grund av säkerhetsläget. Även rangeringen i Ånge, som är en viktig knutpunkt för oss, har stått helt still.

Vi ser brister i snöröjning från infrastrukturförvaltare framförallt på de terminaler vi växlar på. Men vi kan också se stora brister i snöröjning på linjen som vi inte riktigt har sett tidigare. Det gör att vi får fler skador på våra vagnar, som vi tvingas stoppa på linjen. Det resulterar även i att vi har en förseningstid som är tre gånger så stor jämfört med samma period förra året. Men framförallt ser vi att bristen av snöröjning påverkar säkerheten för våra medarbetare och så får det inte vara.
Vi har en ständig och kontinuerlig dialog gällande snöröjningen genom veckovisa snömöten med infrastrukturförvaltare och Trafikverket, både lokalt och centralt. Vår upplevelse är att det är för mycket snö och för lite resurser. Vår uppmaning till Trafikverket är att utse vem som samordnar snöröjningen i Norrland och vilka linjer och orter som ska prioriteras. Som det är just nu, med tre huvudleverantörer som jobbar i stuprör utan samordning, är inte acceptabelt.
Vi vill att alla ska komma hem hela i både kropp och själ efter arbetsdagen. Alla dagar. Alltid.
Text: Håkan Sjöström, chef för säkerhet och kvalitet på Green Cargo

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons