Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Alstom undertecknade kontrakt på 130 mn euro med ONCF

Marockanska järnvägsbolaget ONCFs lokomotiv E 1417 Prima II drar passagerarvagnar mellan Sidi Mbarek Du R'Dom och Ain El Kaerma. Foto: Wikimedia, kredit: David Gubler
Marockanska järnvägsbolaget ONCFs lokomotiv E 1417 Prima II drar passagerarvagnar mellan Sidi Mbarek Du R'Dom och Ain El Kaerma. Foto: Wikimedia, kredit: David Gubler
Publicerad av
Markku Björkman - 13 feb 2018

Marockos statliga järnvägsbolag ONCF har beställt 30 elektriska lokomotiv från Alstom tillsammans med ett service- och underhållsavtal inklusive leverans och service efter leveransen.

Alstom ska leverera 30 elektriska Prima lokomotiv. Alla 30 lokomotiv kommer att tillverkas i Alstoms Belfort-anläggning och ett team från Alstom i Marocko kommer att ansvara för service och underhåll.

Dessa 30 Prima M4 lokomotiv, som har en effekt på 5,5 megawatt, arbetar under 3 KV DC spänning och kommer upp på en maximal hastighet på 160 km/h. Tågen kan vara utrustade med ETCS- systemet med nivå 1 och kräver lite underhåll, vilket ger en hög tillförlitlighet och låg livscykelkostnad på grund av lokomotivets design.

- På grund av ett konsoliderat och historiskt partnerskap har 20 Prima lokomotiv framgångsrikt utfört transporter i Marocko sedan 2011 och med detta nya kontrakt fortsätter vi att bidra till den marockanska järnvägsinfrastrukturens vidareutveckling, säger Brahim Soua, VD för Alstom i Marocko .

Alstoms första elektriska lokomotiv producerades 1926. Alstom har under senaste 20 åren sålt mer än 3000 av sitt Prima-sortiment. Med sina 350 anställda i Marocko har Alstom deltagit i flera struktureringsprojekt. Bland annat levererar Alstom 12 Avelia Euroduplex-tåg till en höghastighetslinje som kommer att länka Tanger med Casablanca.

Källa: Global Railway Review

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons