Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Hannah bygger Torontos tunnelbana

Järnvägsingenjören Hannah Stotter, 28, är en av flera Bechtel-ingenjörer i Toronto som arbetar för att Toronto-York Spadina Subway Extension-projektet ska kunna hålla tidtabellen. Foto: Derek Stryland -TORONTO TRANSIT COMMISSION
Järnvägsingenjören Hannah Stotter, 28, är en av flera Bechtel-ingenjörer i Toronto som arbetar för att Toronto-York Spadina Subway Extension-projektet ska kunna hålla tidtabellen. Foto: Derek Stryland -TORONTO TRANSIT COMMISSION
Publicerad av
Markku Björkman - 12 feb 2018

För närvarande håller järnvägsbyggaren Bechtel att förlänga ett av kanadensiska metropolen Torontos tunnelbanelinjer mellan Toronto och York. Projektet bär namnet Toronto – York - Spadina Subway Extension Project.

Järnvägsingenjören Hannah Stotter, 28, är en av flera Bechtel-ingenjörer i Toronto som arbetar för att Toronto-York Spadina Subway Extension-projektet ska kunna hålla tidtabellen.

Världsledande Bechtel fick chansen att ta över byggandet av detta kanadensiska projekt för två år sedan för att återställa schemat och stoppa ytterligare dröjsmål.

Sedan civilingenjörsexamen på ett statligt universitet har Stotter arbetat för Bechtels globala infrastrukturverksamhet med huvudkontor i London. Under de senaste fem och ett halvt åren har hon genomfört inhemska och internationella studier, analyser och projekt i Rwanda och i Saudiarabien. Hon flyttade tillbaka till Toronto i maj 2015.

- Toronto-York Spadina Subway Extension är ett stort jobb med många utmaningar. Det handlar om öppen kommunikation, att ta reda på vad som gick fel i det förflutna och hur vi planerar, omorganiserar och levererar. Det har varit en stor inlärningsprocess för mig att kunna lära av dessa mycket intelligenta kollegor. Vi har en fantastisk kund i Toronto Transit Commission, som verkligen är stödjande, och det hjälper också, säger Hannah Stotter.

Linjens sex nya tunnelbanestationer, som är under uppbyggnad inkluderar även en station i mitten av York University campus.

De två viktigaste teknikerna som används för att bygga tunnelbanans förlängningstunnlar är tunnelborrmaskiner och sekventiell grävningsmetod (SEM)

Metoden som används för att bygga tunnelbanans förlängnings djupa betongboxstationer kallas för "snitt och skydd"

För att uppmuntra pendlare att använda tunnelbanans system byggs 2900 parkeringsplatser vid tre av stationerna.

Toronto-York Spadina Subway Extension Project kommer att förlänga den västra änden av den befintliga Spadina Subway Line 1 över Torontos stadsgränser till den snabbt växande regionen York.

Förlängningen på 8,6 kilometer, innehåller sex nya stationer med flera intermodala förbindelser, inklusive GO-järnvägsstation, stadsbusservice, snabbbuss och pendeltrafik. Det krävs också fyra nya kraftverk för att bedriva tunnelbanan.

- Toronto-York-Spadina Subway Extension kommer avsevärt att förbättra effektiviteten och hållbarheten hos kollektivtrafik i Greater Toronto och stadsdelen Hamilton., underströk Adam Vaughan, parlamentssekreterare till Kanadas premiärminister Trudeau i samband med en konferens.

Bechtel har arbetat i Kanada i nästan tre fjärdedelar av ett sekel och har genomfört mer än 800 studier och projekt inom landets infrastruktur. Förutom arbetet på Toronto-York Spadina Subway Extension, deltar Bechtel i andra projekt i Keeyask Generation Station, Edmonton Light Rail och Kitimat Aluminium Smelter.

 

Källa: Bechtel / Toronto Transit Commission

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons