Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Indien planerar ytterligare utvidgning av järnvägsnätet

På indisk järnvägsstation. Indiens järnvägar, Bhāratīya Rail på engelska: Indian Railways, transporterar varje år cirka 11 miljarder passagerare. Fraktvolymen är omkring 950 miljoner ton per år.  Foto: Markku Björkman
På indisk järnvägsstation. Indiens järnvägar, Bhāratīya Rail på engelska: Indian Railways, transporterar varje år cirka 11 miljarder passagerare. Fraktvolymen är omkring 950 miljoner ton per år. Foto: Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 12 feb 2018

Indiska järnvägslinjen South Coast Railway (SCoR) kommer sannolikt att snart bli verklighet när centralregeringen och järnvägsdepartementet förväntas ge efter trycket från Andhra Pradeshs delstatsregering och offentliga sektorns företrädare som länge har krävt utvidgning av delstatens järnvägsnät.

Bildandet av en ny järnvägs-zon för nya sträckor kräver enligt indisk lag att zonen ska vara centralt beläget för tåg som passerar från norr till söder, öst till söder och från väst till syd, och från Delhi, Mumbai och Kolkata och vidare till Chennai, Bangalore och Kerala via knutpunkter i Balharshah, Kazipet och Vijaywada.

Nätet kan förlängas till Wadi med linjerna Central Railway & SCR, Gudur med Southern Railway, Pagidipalli med SCR, Katpadi med SR, Kondapalli med SCR, Bellary och Dharmavaram med South Western Railway, Dharmavaram med SWR.

För övrigt rekommenderas att Indian Railways bildar en auktoriserad kommitté som ansvarar för det nya järnvägsnätets uppbyggnad. Det nya Waltair-nätet skulle sträcka sig över Odisha och Chhattisgarh med totalt 2165 km spår plus 119 stationer.

Källa: The Hindu

 

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons