Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

SJs chippbiljett internationellt uppmärksammad

 

 

Foto: SJ
Foto: SJ
Publicerad av
Christer Wiik - 12 feb 2018

Det årliga toppmötet World Government Summit samlar över 4 000 regeringsföreträdare och beslutsfattare från 140 länder. SJ har som enda svenskt företag blivit inbjudna för att berätta om kunddrivna innovationssatsningar som chippbiljetten. En chippbiljett innebär att man kan ha sin tågbiljett på ett chippimplantat i handen. 

SJ är det första resebolaget i världen som erbjuder sina resenärer möjligheten att använda chippbiljett för att få en enklare resa. Möjligheten efterfrågades av kunderna och SJ var inte sena med att inleda ett pilotprojekt. Några veckor senare var det möjligt att resa med biljetten på ett chipp i handen. Chippbiljetten är ett bra exempel på en kunddriven innovation, där SJ tillsammans med sina resenärer drivit den digitala utvecklingen framåt.

Det uppmärksammas nu av World Government Summit i Dubai. Värd för det globala toppmötet är regeringen i Förenade Arabemiraten. Toppmötet pågår 11-13 februari och detta är sjätte gången toppmötet anordnas. Bland talarna märks bland andra Indiens premiärminister Narendra Modi, Internationella valutafondens chef Christine Lagarde, Världsbankens chef Jim Kim och skådespelaren Robert De Niro.

– Det är mycket spännande att SJ inbjudits för att medverka vid World Government Summit, säger Henrik Landerholm, Sveriges ambassadör i Förenade Arabemiraten.

– World Government Summit är en högt ansedd världskonferens med fokus på hållbarhet, ekonomi, freds- och utvecklingsfrågor. Att SJ fick en generös och exklusiv inbjudan dit för att berätta om kunddrivna innovationssatsningar som chippbiljetten är ett bevis för att Sverige och SJ som företag ligger i framkant i den digitala utvecklingen. Det är vi naturligtvis väldigt stolta över, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons