Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Norska Flytoget testar nya Oaris-tåget

Flytogets nya tåg representerar det första serietillverkade tåget i CAFs Oaris-plattformen.  Foto: CAF
Flytogets nya tåg representerar det första serietillverkade tåget i CAFs Oaris-plattformen. Foto: CAF
Publicerad av
Markku Björkman - 12 feb 2018

Flytoget inleder så kallade dynamiska tester i april med första av de åtta fyra-vagns Oaris-tågsätt som CAF bygger åt den norska järnvägsoperatören. Ett team reser till Velim i Tjeckien där testerna genomförs innan tågen sätts in i trafik på Flytogets Airport Express-tjänst mellan Gardermoen flygplats och Oslo.

Flytogets nya tåg representerar det första serietillverkade tåget i CAFs Oaris-plattformen. Flytoget beställde åtta Oaris-tåg i april 2015 och valde en version, som ”skräddarsyddes” för att klara kallt norskt vinterväder. Tåget har utformats för service i temperaturer från -40° C till + 35° C.

Känt som tåg av modell 78 kommer Oaris att dela Airport Express-tjänsten med Flytogets befintliga flotta med 16 stycken tågsätt av typ 71 som Adtranz levererade på 1990-talet. Med 238 fasta och 10-fällbara säten har Typ 78 aluminium stomme och vagnar med lågt golv för enkel åtkomst av passagerare i rullstolar. Maximal hastighet ligger på 245 km/h.

Källa: CAF

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons