Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Strukton Rail köper Eltels järnvägsverksamhet i Danmark

Stärker kompetensen inom områdena kraftförsörjning och spårunderhåll

Foto: Strukton Rail
Foto: Strukton Rail
Publicerad av
Peter Höök - 09 feb 2018

Strukton Rail A/S förvärver Eltels danska verksamhet inom drift och underhåll av järnväg. Den slutliga transaktionen som nu har genomförts omfattar underhållskontrakt för Sund & Bælt samt arbetsutrustning för järnvägsunderhåll. Förvärvet innebär också att 26 tidigare Eltel-anställda går över till Strukton Rail.

För Strukton Rail Danmark innebär den nya verksamhetsdelen förstärkning inom teknikområdena kraftförsörjning och spårunderhåll.

‒ Vi är väldigt glada för tillskottet av Eltels danska järnvägsverksamhet och för våra nya kollegor. Förvärvet innebär att Strukton Danmark fått ett nytt ”kompetens-ben” inom teknikområdet kontaktledning, samtidig som vi stärker vår kompetens inom områdena kraftförsörjning och spårunderhåll. Underhållskontraktet för Sund & Bælt kommer dessutom att ha en betydande roll i vår fortsatta utveckling av järnvägsunderhåll och Asset management. Här har vi kompetens som blir viktig i vårt fortsatta arbete med att utveckla strategier och teknologi som kan optimera järnvägsunderhållet, säger Jens Christian Jensen, vd för Strukton Rail Danmark.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...